Tegenpolen bij Porsche in Genève - 911 GT3 en Cayenne Diesel

Bij Porsche kun je in Genève de nieuwe 911 GT3 en Cayenne Diesel bekijken. Twee tegenpolen, maar onder één gedachte.

Bij Porsche kun je in Genève de nieuwe 911 GT3 en Cayenne Diesel bekijken. Twee tegenpolen, maar onder één gedachte. Sportiviteit en efficiency.

De nieuwe 911 GT3 is opnieuw sterker, sneller en scherper dan zijn voorganger. Vooral op zijn kerneigenschappen – prestaties en rijdynamiek – is de GT3 nog verder ontwikkeld. Kleine aerodynamische wijzigingen maken de luchtstroom over de 911 GT3 nog gunstiger. De totale downforce is twee keer zo groot als die van het vorige model. Voor het eerst is de GT3 voorzien van een sportief afgestemd Porsche Stability Management (PSM) systeem dat in stappen, in- en uitschakelbaar is.

In de motorruimte schuilt de bekende zescilinder zonder turbo, die nu 435 pk levert, 20 pk meer dan de vorige versie. Ook op het gebied van prestaties is vooruitgang geboekt: de acceleratie van 0 naar 100 km/uur kost nu slechts 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 312 km/uur.

Groot, meer schokkend nieuws, is de komst van de Cayenne Diesel. Ook Porsche moet zich inspannen voor zuiniger modellen, en een dieselmotor leent zich daar van nature goed voor. Tel daarbij op dat de meeste SUV’s met dieselmotor worden verkocht en het is eigenlijk niet zo vreemd dat de Cayenne ook met zelfontbrander zal worden geleverd.

Dat deze 240 pk sterke oliestoker niet tot superprestaties in staat is (topsnelheid 214 km/u, 0-100 in 8.3 seconden), oke. Met een verbruik van 9.3l/100km is het wel de zuinigste! Op de achterzijde prijkt alleen ‘Cayenne’, dus er is geen diesel-aanduiding te bespeuren.