Renault start TCe en dCi-offensief

Meer kracht, minder brandstof en een lagere CO2-uitstoot. Dat moet de uitkomst zijn van het TCe en dCi turbomotoren

Meer kracht, minder brandstof en een lagere CO2-uitstoot. Dat moet de uitkomst zijn van het TCe en dCi turbomotoren offensief dat Renault op touw heeft gezet. Naast deze moderne conventionele verbrandingsmotoren zetten de Fransen ook in op elektrische aandrijflijnen en komt er een transmissie met dubbele koppeling.

De elektrische aandrijflijnen beloven tussen de 70 en 140 pk sterk te zijn. Op die manier kan Renault deze breed inzetten in haar modelgamma. Partner Nissan doet ook mee, dus ook daar zal deze manier van aandrijving geen onbekende blijven. In 2011 zien we hier het eerstep productierijpe resultaat van, dan staat namelijk een Kangoo-achtige en een 'Laguna' sedan gepland.

Een nieuwe reeks kleine TCe turbomotoren moet (samen met de bestaande versies) in 2015 zo'n 85% van de benzinemotoren verkopen op zich nemen. De geplande reeks bestaat uit krachtbronnen met een cilinderinhoud van 0.9 en 1.2 liter als drie- en viercilinder. Deze zijn 90 tot 115 pk sterk. Naast krachtig beloven ze ook zuinig te zijn, gemonteerd in een aantal modellen denkt Renault onder de 100g/km CO2 te duiken. Na introductie zeggen zij de ongeblazen 1.2, 1.4 en 1.6 vaarwel.

Maar, dieselrijders worden niet vergeten. De Fransen hebben een 1.6 dCi op stapel staan die 130 pk levert. Deze belooft een 25g/km CO2 lagere uitstoot te hebben dan de bestaande 1.9. We kunnen deze zelfontbander verwachten in 2011. Een jaar later volgt een geoptimaliseerde 1.5 dCi, die nog eens 20 g/km CO2 schoner zal zijn. En dus ook zuiniger. In dat jaar is ook een nieuwe tweeliter diesel aan de beurt. Zescilinerfans hebben geluk, deze diesel blijft beschikbaar.

Tot slot presenteert Renault volgend jaar een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Na het succes van DSG kan Frankrijk natuurlijk niet achterblijven. Maar, deze transmissie kost je ook minder brandstof en daar is het merk het om te doen.