Nieuwe Porsche GT3 RSR klaar voor de start

Porsche presenteert hun nieuwste race-911, de GT3 RSR. Dankzij gerichte wijzigingen aan carrosserie en techniek belooft

Porsche presenteert hun nieuwste race-911, de GT3 RSR. Dankzij gerichte wijzigingen aan carrosserie en techniek belooft de Zuffenhauser opnieuw de nodige overwinningen te behalen in zijn klasse.

Het opvallendste kenmerk van de nieuwe GT3 RSR is de voorzijde, waarvan de aerodynamische eigenschappen sterk zijn verbeterd. Het gros van de innovaties gaat echter schuil onder de lichtgewicht carrosserie. Samen met de makkelijk herkenbare extra luchtgeleiders links- en rechtsonder aan de voorbumper, zorgt een optimale luchtdoorvoer – samen met de nieuw ontworpen uitstroomopeningen aan de zijkant – voor extra downforce en verminderde luchtweerstand. Aan de achterzijde werd niets gewijzigd.

Op technisch vlak werd de wielgeometrie herzien, voor nog meer mechanische grip. Ook de wielophanging werd aangepast, waardoor er nu meer instellingsmogelijkheden zijn. Nieuw voor de GT3 RSR is de sequentiële versnellingsbak, die veel minder kilo’s weegt dan zijn voorganger.

In het motorcompartiment bleef de 3.8 liter boxermotor praktisch onaangeroerd. Hij levert 465 pk en 430 Nm. Veel toeren schuwt hij niet, het maximale koppel komt bij 7250 tpm vrij en de begrenzer grijpt pas bij 9400 omwentelingen in.

Na de GT3 Cup en de GT3 Cup S is de GT3 RSR de derde raceauto op basis van de Porsche 911 die Porsche Motorsport aanbiedt. Momenteel worden 35 exemplaren geproduceerd van de snelste en krachtigste langeafstandsracer die in Weissach gebouwd wordt – met uitzondering van de exclusieve RS Spyder – voor levering aan raceteams over de gehele wereld.