Een afslaande motor voor het verkeerslicht doet sommigen wellicht nog aan vroeger denken. Anno 2009 is het juist iets heel moderns, het is zonde de verbrandingsmotor stationair te laten draaien, je hebt ‘m immers dan niet nodig en dat kost brandstof. Zodoende komt Kia met het ISG-systeem op de proppen, dat staat voor Intelligent Stop&Go. We zagen deze techniek al in de eco_cee’d concept en nu is het rijp voor serieproductie. Als eerste is dus de C’eed, pro_cee’d en – SW aan de beurt, daarmee neemt het merk meteen het voortouw in het segment van het trio.
Het ISG-systeem – leverbaar op de 1.4 en 1.6 benzine en later op de diesel - schakelt de motor van de Cee’d automatisch uit wanneer de auto stilstaat of langzamer rijdt dan vier kilometer per uur. Daarbij moet de versnellingsbak in de vrij-stand staan, de koppeling ingetrapt zijn en de motor op stationair toerental draaien. Op het instrumentarium gaat vervolgens een groen indicatielampje branden. Dankzij een slimme startmotor start de motor onmiddellijk en schokvrij, zodra de eerste versnelling wordt ingeschakeld. Dat gebeurt al zodra je de koppeling maar enigszins intrapt. Voordat je de versnelling hebt ingeschakeld is de motor al weer op de been en kun je je weg vervolgen...in ons geval naar het volgende verkeerslicht. Het is even wennen om steeds de versnellingsbak in z’n vrij te zetten, maar al vrij snel weet je niet beter. Om de accu te ontlasten wordt ISG tijdelijk uitgeschakeld wanneer deze onder 75% van zijn capaciteit komt, al hebben wij dat gedurende de testroute door het drukke stadsdeel niet hoeven ervaren. Daarnaast helpt de dynamo ook een handje mee, deze laadt indien mogelijk de accu’s niet op tijdens accelereren, maar juist wel tijdens remacties. Daar merk je in de praktijk niets van, en zo hoort het ook.
De testomstandigheden lieten het niet toe een verbruiksmeting te doen, maar Kia belooft in stedelijk verkeer een besparing van 15%. In de praktijk, waar stadsverkeer wordt afgewisseld met snelwegtempo en doorstromend verkeer, is de verbruikswinst 6%. Toch nog heel mooi meegenomen, dunkt ons. Zo stoot de Cee’d 1.4 met ISG geen 145 g/km CO2 uit maar 137 g/km, veelal goed voor een A-label in plaats van B. Deze lagere uitstoot heeft een gunstige invloed op de aanschafprijs – die daalt bij de pro_cee’d en SW - én de bijtelling – geen 25 maar 20%. Door de ingewikkelde berekening van energielabels is de vijfdeurs c’eed de pineut. Die wordt weliswaar even zuinig als de rest maar behoudt zijn B-label en is daarom met ISG 300 euro duurder.
Update:
Nu is bekend geworden dat ook deze c'eed een A-label krijgt! Wil je automatisch starten en stoppen op de c’eeds met 1.6, dan betaal je daar altijd 395 euro extra voor.De prijslijst voor een Kia c’eed met ISG start al bij 16.195 euro, voor de 1.4 pro_cee'd. Dat bedrag is 800 euro lager dan voorheen. Voor dit geld is de Koreaan voorzien van lichtmetalen velgen, radio/USB/CD met zes speakers en zeven jaar garantie. De vijfdeurs c’eed met ISG staat voor 16.995 euro geprijsd. Wie voor de populaire C’eed SW gaat betaalt minstens 17.195 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review