Testprogramma HydroGen4 van start in Berlijn

Opel heeft een grootschalig testprogramma voor brandstofcelauto’s aangekondigd. De inspanningen voor het bereiken van

Opel heeft een grootschalig testprogramma voor brandstofcelauto’s aangekondigd. De inspanningen voor het bereiken van duurzame mobiliteit met nulemissie werden tijdens een bezoek van de Duitse Minister van Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling gepresenteerd. De nieuwste brandstofcelauto HydroGen4 zal intensief worden ingezet.

Negen bedrijven zullen als eersten de HydroGen4 ‘zero emission’ voertuigen van GM/Opel gebruiken in de streek van Berlijn, in het kader van hun normale activiteiten: ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total en Veolia. Deze ‘realistische’ wegentest zal worden uitgevoerd in samenwerking met Clean Energy Partnership (CEP); een door het Duits Ministerie voor Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling opgestart project dat tot doel heeft waterstof als brandstof voor wegvervoer geschikt te maken voor dagelijks gebruik.

De HydroGen4 is het nieuwste resultaat van 10 jaar ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie. De brandstofcel-stack van de HydroGen4 heeft 440 afzonderlijke brandstofcellen die waterstof en zuurstof uit de lucht combineren om elektriciteit te produceren, met waterdamp als enige bijproduct. Dit betekent dat er geen sprake is van verbranding of van CO2-emissies. De brandstofcel-stack levert de elektriciteit voor de synchrone elektromotor van 73kW, bijna 100 pk. De auto accelereert van 0 tot 100 km/u in ongeveer 12 seconden en bereikt een topsnelheid van 160 km/u.

Verder beschikt de HydroGen4 over een bufferbatterij van 1,8 kWh om energie van het regenererend remsysteem op te slaan. De drie tanks kunnen tot 4,2 kg waterstof met een druk van 700 bar bevatten, wat een maximale actieradius van 320 kilometer oplevert.

Wereldwijd gebruikt GM meer dan 100 voertuigen van dit type in het kader van zijn testprogramma ‘Project Driveway’ in de VS, Japan, Korea, China en Duitsland. Goed voor bijna 700.000 kilometer aan praktijktesten.