Met succes, want wereldwijd reden er meer dan 6.5 miljoen exemplaren de dealer uit. Het ‘New Edge’ design dat de eerste generatie Focus kenmerkte moest het C-segment, en Ford zelf, weer helemaal wakker schudden. Ook maakte het merk daarmee direct een kwaliteitsslag.
Eind 2004 stond na een eerdere subtiele facelift de tweede generatie paraat. Deze was vooral wat strakker gelijnd. Uit die basis werden ook de C-Max en Coupé-Cabriolet ontwikkeld. Ondertussen werd kinetic Design de nieuwe designfilosofie van Ford en zodoende werd de Focus II gefacelift, nadat de S-MAX als eerste deze nieuwe designpen meekreeg.
Naast design zijn ook de rijkwaliteiten van deze Duitser veelbesproken. De Focus is een van de meest fijne stuurauto’s in zijn segment. Met modellen als de Focus ST en RS doet Ford dat nog eens dunnetjes over. Die laatste maakt volgend jaar opnieuw zijn opwachting!
Een extra oog voor het milieu heeft Ford in de vorm van de Flexifuel en ECOnetic uitvoeringen, waarbij de Flexifuel op bio-ethanol kan rijden en de Econetic een zuinigere variant van de 1.6 turbodieseluitvoering is. Volgend jaar doet een nieuwe 1.6 liter Ecoboost zijn intrede, een direct ingespoten turbobenzinemotor die in het kader van downsizing niet alleen zuinig maar ook aangenaam krachtig is en de 1.8 en 2.0 benzinevarianten kan opvolgen.
De Focus is op dit moment leverbaar als drie- en vijfdeurs, een sedan, Wagon en coupe-cabriolet. Daarnaast is de sportieve ST van de partij en doemt in 2009 de nog snellere RS op. Met ruimte-broer C-Max is het gamma compleet.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review