Meer details Passat BlueMotion en BlueTDI

Volkswagen opent de aanval op zuinige modellen met de nieuwe Passat BlueMotion II. De spaarzame diesel-zakensedan

Volkswagen opent de aanval op zuinige modellen met de nieuwe Passat BlueMotion II. De spaarzame diesel-zakensedan krijgt een nieuw common rail hart in het vooronder en wordt zowel zuiniger als potenter. Begin 2009 volgt VW met een Passat die het meer op de schone toer gooit; BlueTDI, die kan voldoen aan de Euro6 emissienorm van 2014. Halverwege volgend jaar wordt het helemaal leuk, dan volgt de Passat die deze techniek gezamenlijk in zich heeft en bijna 1 op 25 rijdt! Met recht zuinig én schoon.

Met de intrede van stille en verfijnde common rail dieselmotoren in de VAG-Groep mag de Passat deze niet onthouden blijven. VW 'verwent' BlueMotion rijders - dat zijn er nogal wat, 35% van alle Passatrijders! - dit jaar nog met een nieuwe krachtbron, de 2.0 TDI 110 pk. Deze is 5 pk sterker dan zijn voorganger, de goold-old 1.9 TDI. Het koppel van 250 Nm bleef gelijk maar is eerder en langer beschikbaar, tussen 1500-2500 toeren. Het laat zich raden dat deze nieuwe TDI in de Passat BlueMotion zuiniger zijn werk doet; de winst bedraagt 0.2l, zodoende verbruikt hij nu 4.9l/100km, dat overeenkomt met 128 gram CO2/km. Goed voor een actieradius van 1400 km en een A-label. Voor wie de topsnelheid wil uitproberen; die ligt nu 5 km/u verder, op 198 km/u.

Na de zuinige slag volgt in het voorjaar een vooral schone aanwinst; de Passat BlueTDI. Deze turbodiesel met NOx-katalysator kan nu al voldoen aan de strenge Euro6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Diesels stoten relatief veel Stikstofdioxide (NOx) uit, en deze katalysator zet deze emissie met behulp van het onschadelijke additief AdBlue om in stikstof en water. De motor van de Passat BueTDI is gebaseerd op de 2.0 TDI commonrail-motor. De BlueTDI levert echter een vermogen van 143 pk. Desondanks verbruikt de BlueTDI, die standaard met een zesversnellingsbak is uitgevoerd, gemiddeld 0,4 liter per 100 kilometer minder dan de standaard 2.0 TDI 140 pk (nog met pompverstuivers). Zo komt de Passat BlueTDI op een gemiddeld brandstofverbruik van 5,2 l/100 km (Variant: 5,5 l/100 km). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 139 g/km (Variant: 144 g/km). De BlueTDI-uitvoeringen van de Passat zijn optioneel leverbaar met de efficiënte en bovenal razendsnel schakelende zestraps DSG-transmissie.

Driemaal is scheepsrecht. Halverwege 2009 wordt schoon en zuinig optimaal verenigd in de Passat BlueMotion II. Volkswagen combineert daarmee als een van de eerste autofabrikanten brandstofbesparende én emissiebeperkende techniek in 1 model. Dankzij de toegepaste NOx-katalysator, de 2.0 TDI dieselmotor en extra besparende maatregelen als een start-stop systeem en regeneratie van remenergie verbruikt deze Passat slechts 4.1l/100km. De CO2-uitstoot komt met 109 g/km op het niveau van hybrideauto’s en kleine compacte diesels en daarmee valt de Duitser ook in het op stapel staande 20% bijtellingstarief.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.