Autovandaag bij de Bavaria City Racing

Zondag 20 augustus was de dag dat autoraceminnend Nederland zijn hart op kon halen in Rotterdam bij de Bavaria City

Zondag 20 augustus was de dag dat autoraceminnend Nederland zijn hart op kon halen in Rotterdam bij de Bavaria City Racing. Autovandaag was aanwezig op dit racespektakel en heeft speciaal voor jullie een paar plaatjes geschoten.

Vanaf een (natte) Willemsbrug was Autovandaag getuige van de vele demo’s die onder andere gegeven werden door Jos Verstappen, Tiago Monteiro en natuurlijk Christijan Albers, die er allen duidelijk heel veel zin in hadden. Als eerste werd het circuit vrijgegeven door de burgermeester van Rotterdam, Ivo Opstelten, die in de Bentley Speed Six vergezeld werd door de Minister President. Compleet doorweekt, maar met een grijns op het gezicht stapte de heren weer uit. Het spektakel kon beginnen. Tiago Monteiro trapte af met een demo in zijn Midland F1. Het geluid van een F1 motor blijft bijzonder, zeker als je net als ik praktisch op het circuit stond. De motor op hoge toeren is fantastisch, net als het naverbranden van de resten benzine in de uitlaat als de coureurs afremmen voor een bocht. Tiago had er zin in en joeg de Midland met hoge snelheid over het circuit. Op de Coolsingel heeft hij zeker de snelheidslimiet van 120 km/h overschreden. Na een aantal donuts op het Hofplein en boven op de Willemsbrug, was het tijd voor de Formule 3 coureurs. Ho-Pin Tung, Ferdinand Kool en Renger van der Zande lieten zien dat ook een F3 ontzettend hard kan. De SLK 55 AMG die als pacecar diende moest er flink aan trekken om de F3’s voor te blijven.

Na al de decibellen van de open raceauto’s was het wat vreemd om de Nuna 3 Solarcar voorbij te zien rijden. Zonder ook maar iets van geluid zweefde de op zonneenergie aangedreven auto over het circuit, heel apart om te zien. De rust voor de oren was snel over, Jan Lammers en Jos Verstappen waren namelijk aan de beurt voor hun demo. Het geluid van een A1 GP had ik nog niet in het echt mogen horen, maar ik kan je vertellen dat het niet veel verschilt met een F1. Ook Jos had er zin in getuige de vele donuts die hij draaide. Jammer genoeg niet voor mijn neus, maar door het grote videoscherm recht voor mij kon ik er toch getuige van zijn. Het enthousiasme van Jan Lammers werd hem bijna fataal toen hij zijn geleende A1 GP in de vangrail zette. Gelukkig voor hem was er geen schade en kon hij zijn weg vervolgen. De two seater demo door Carlo van Dam liep iets minder goed af. Nadat hij een burnout voor mijn neus wilde maken, sloeg de auto af en konden Carlo en de gelukkige prijswinnaar hun weg niet meer vervolgen. Gevolg, auto aan de kant in de bocht voor de Willemsbrug, waardoor donuts maken voor de rest van de coureurs geen optie meer was.

De kartdemo was het volgende item op het programma. Karts zijn de bakermat van de autosport en met 125 cc gaan de karts erg hard kan ik je zeggen. Dat er ook met karts fantastische donuts gemaakt kunnen worden heeft iedereen gezien. Ook burnouts zijn geen probleem. Gewoon je kart tegen de vangrail aan zetten, gaspedaal op de bodem en rokende banden zijn het gevolg. De kartjongens hebben er een waar festijn van gemaakt. Christijan reed voor de karts uit met de SLK pacecar met als bijrijder de premier en later de burgemeester. Chris liet ze zien wat echte burnouts waren en heeft dan ook een volledig setje achterbanden er doorheen gejaagd. Fantastisch om te zien, en de beide heren waren onder de indruk.

Tijd voor weer een F1 demo. Nico Rosberg was aan de beurt om zijn Williams F1 het circuit over te jagen, wat hij dan ook met verve deed. Met hoge topsnelheid joeg hij de bolide over het circuit. Met hier en daar wat burnouts en donuts was het een demo om je vingers bij af te likken. De historische Formule bolides die na Nico over het circuit reden waren een genot om te zien, maar wat hierna kwam was toch wel het hoogtepunt van de dag.

Christian had van te voren aangegeven dat hij helemaal “los” zou gaan met zijn Midland en ik kan je vertellen, daar heeft hij geen woord van gelogen. Waren de eerste 3 rondjes nog relatief rustig, de twee laatste sloegen werkelijk waar alles. Burnout na burnout maakte Chris in zijn eigen F1 bolide en ook voor een paar donuts draaide Chris zijn hand niet om. Waar iedereen op had gehoopt, maakt de Nederlandse F1 coureur volledig waar. Nadat hij voor de laatste keer over de Coolsingel het Hofplein naderde, zette hij zijn auto stil. Wat er toen volgde was een lust voor het oog. Met maar liefst vijf donuts aan een stuk sloot hij de dag op spectaculaire wijze af. De Midland stond aan alle kanten te roken en het waren niet alleen de banden die dat deden. Chris had overigens nog een kleine verassing in petto voor het publiek. Op het Hofplein stapte hij uit zijn auto en wederom, net als vorig jaar, was er een fan die heel erg blij naar huis ging. Deze fan heeft de helm van Albers gevangen, nadat hij deze in het publiek geworpen had. De Midland moest hierna weggesleept worden, rijden deed hij namelijk niet meer.

Na de demo van Chris kwam er een einde aan het spektakel, waarna ik nog even in de paddock geweest ben om de daar aanwezig bolides nog eens in alle rust te bewonderen. Al met al was het ondanks de regen wederom een geslaagd evenement. Wij van Autovandaag kijken nu al weer uit naar volgend jaar.

Update:

Zoals beloofd nog wat extra foto's.