Het nieuwe vierwielaangedreven rally-icoon verschijnt als GSR en MR, waarbij de koper ook nog kan kiezen uit een Twin Clutch Sport Shift Transmission.De handgeschakelde GSR kost 59.990 euro, terwijl de GSR met Twin Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST) precies tweeduizend euro duurder is: 61.990 euro. De Evolution met de toevoeging MR staat voor 68.190 euro in de prijslijst. Deze versie is flink uitgedost en kun je als een ware liefhebbersauto beschouwen. Hij is standaard voorzien van die dubbelkoppeling-transmissie, met drie schakelmodi. Deze MR-uitvoering is verder uitgerust met Brembo compound-remschijven (gewichtsbesparing 1,3 kg per wiel), gesmede BBS wielen met zogenaamde high performance, enkelpijps Bilstein-dempers in combinatie met Eibach veren.
Ze hebben allemaal 1 ding gemeen; een 295 pk sterke viercilinder, die 366 Nm koppel levert. Daarmee accelereert de Lancer Evolution in 5,4 seconden van 0-100 km/h en wordt een topsnelheid van 242 km/h bereikt. Voor de bochtige ritten biedt het Active Stability Control) de nodige bescherming. Puristen kunnen het systeem in drie fasen uitschakelen. De Japanners hebben echter nog een staaltje techniek in de aanbieding. Dankzij het actieve centrale differentieel (ACD) en de giermoment-regeling (Active Yaw Control) blijft een ingreep echter beperkt. Het centrale differentieel kent basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw. In deze laatste stand gaat er meer koppel naar de vooras.