Motorpalet Subaru in de prijzen

In de prijzenslag om de beste motoren van autofabrikanten kan Subaru natuurlijk niet ontbreken. Hoewel BMW de

In de prijzenslag om de beste motoren van autofabrikanten kan Subaru natuurlijk niet ontbreken. Hoewel BMW de overallwinnaar was, wist Subaru zich ook te vertegenwoordigen, met onder andere de nieuwe tweeliter Boxer diesel.

Zo’n 65 journalisten uit 32 landen buigen zich over het motorenpalet en pikken daar de beste uit. In de klasse van 2,0 tot 2,5 liter was het – net als in 2006 - de Subaru 2,5 liter Turbo-boxermotor die op plaats één eindigde. Deze krachtbron wordt in Nederland geleverd in de Subaru Impreza STI, een serieuze jongen dus.

De onlangs geintroduceerde tweeliter Boxer diesel, gelepeld in de Outback en Legacy en later in de Forester, eindigde op de derde plaats in de categorie 1.8-2.0 liter. Bovendien ontving de in eigen huis ontwikkelde 150 pk sterke zelfontbrander de derde prijs in de klasse Best New Engine, nog vóór de krachtbronnen van Audi (5,0 liter V10), Nissan (3,8 liter Twin-Turbo) en VW

(1,4 liter TSI). Niet slecht, deze diesel tussen de benzinedrinkers.

Kleine motoren kwamen ook aan bod. In de klasse tot 1,0 liter was het de door Subaru-partner Toyota ontwikkelde motor waarmee de Subaru Justy is uitgerust, die met de hoogste eer aan de haal ging. “De meest verfijnde driecilinder ter wereld”, zo oordeelde de jury. Hetzelfde éénliter blok wordt behalve door Toyota en Subaru nog door enkele andere merken gebruikt, zoals Daihatsu.