Het feit dat de grote Amerikaanse pick-uptrucks hier niet officieel geleverd worden, weerhoudt de Nederlandse (zakelijke) autokoper er niet van om de wagens enthousiast te importeren en op grijs kenteken te rijden. Veruit het populairst is de RAM 1500, waarvan gisteren een volledig nieuwe generatie werd onthuld. Ook van de extra dikke Rebel-uitvoering voor off-roadgebruik werd het doek getrokken.
Strakker front
Wat als eerste opvalt aan de nieuwe RAM is het front. Het merk lijkt af te stappen van het kenmerkende RAM-front dat de truck al sinds 1994 kenmerkt. De forse grille en de koplampen vormen nu één geheel. Aan de zij- en achterkant zijn de makers een stuk behoudender te werk gegaan. Daar is de nieuwe pick-up een evolutie van het uitgaande model. Al met al is de truck wel een stuk gestroomlijnder, voor zover dat voor dit type voertuig belangrijk is. Dankzij een grille met beweegbare lamellen en onderdelen in het ontwerp is de Cw-waarde maar liefst negen procent afgenomen.
Aluminium
De nieuwe RAM 1500 valt een stuk lichter uit dan zijn voorganger. Dat is mede het gevolg van het gebruik van aluminium, dat op verschillende plekken in de auto wordt verwerkt. De carrosserie blijkt nog wel van staal, in tegenstelling tot die van de meest directe concurrent, de Ford F-150. Bij de nieuwe RAM 1500 wordt meer gebruik gemaakt van lichtere staalsoorten dan voorheen.
Interieur
Centraal op het herkenbaar gebleven dashboard is een touchscreen te vinden dat afhankelijk van de uitvoering 8.4 of 12 inch meet. Het grootste scherm beschikt over een splitscreenmodus. Het infotainmentsysteem draait op de vierde generatie van Uconnect. Ook Android Auto en Apple CarPlay behoren tot de mogelijkheden. Het draadloos opladen van de smartphone is een optie. Het geluid wordt verzorgd door premium speakers van Harman Kardon. Dankzij een 360-graden Surround View Camera kan de directe omgeving van de auto goed in de gaten worden gehouden. Verder zijn alle veiligheidssystemen die je bij een moderne auto mag verwachten aan boord, inclusief adaptieve cruise control die werkt tot stilstand.
Motoren
Onderhuids is het grootste nieuws de introductie van mild-hybridsystemen, standaard op de 3.6-liter ‘instap-V6’ met een vermogen van 305 pk. Het mild-hybridsysteem draagt de naam E-Torque en is verder optioneel leverbaar op de 395 pk sterke 5.7-liter V8. Later komt er nog een extra motor bij in de line-up, in de vorm van een 3.0-liter EcoDiesel V6. De motoren worden altijd gekoppeld aan een vernieuwde achttrapsautomaat. Het maximale trekgewicht van de RAM wordt verhoogt naar 5.760 kg voor de krachtigste versie.
Leverbaar
De nieuwe RAM 1500 komt nog in het eerste kwartaal van dit jaar op de markt, al voor modeljaar 2019. Prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review