Audi investeert in synthetische brandstoffen

In het streven naar een zo laag mogelijke milieubelasting van moderne auto's ontwikkelt Audi synthetische brandstoffen met behulp van duurzame energie, water en CO2.

In Zwitserland wordt op een proeflocatie met twee partners gewerkt aan e-diesel. Deze eerste fabriek moet jaarlijks 400.000 liter van het goedje kunnen maken met behulp van elektriciteit uit waterkracht. Een auto op e-diesel rijdt vrijwel CO2-neutraal.

Lange ketens

Hoe werkt het proces precies? Water en zuurstof worden uit water gewonnen met behulp van elektriciteit. Via microprocestechnologie reageert waterstof met CO2. Als resultaat levert dat lange ketens koolwaterstofverbindingen op die uiteindelijke worden gescheiden in e-diesel en andere soorten voor industriële doeleinden.

E-gas

Audi werkt in Dresden al langer samen met een partner om e-diesel te maken, maar daarbij wordt een ander procédé gebruikt. Ook al wordt er hier eveneens gebruik gemaakt van elektriciteit. Begin 2018 gaat de schop in het Zwitserse Laufenburg voor de nieuwe fabriek in de grond. Audi maakt al enige tijd e-gas, een synthetisch methaangas voor de g-tron uitvoeringen van diverse modellen.