Mitsubishi wil fors groeien

Mitsubishi gaat veel samen doen met alliantiepartners Renault en Nissan. De laatste volledig in eigen huis ontwikkelde Mitsubishi is de Eclipse Cross, die staat in Tokyo naast de eerste nieuwe concept, de E-evolution.

De nieuwe Eclipse Cross, die nog gebruik maakt van het ASX-onderstel, beleeft op dit moment in Tokyo zijn Japanse primeur. Europa krijgt de auto eerder dan het eigen land. De SUV wordt voorzien van een 163 pk/250 Nm sterke 1,5 liter motor met een handgeschakelde 6-bak of 8-traps automaat. Eventueel is ook 4WD beschikbaar.

Voordelen

Mitsubishi wil en moet groeien. Dat moet onder meer bereikt worden door kostenbeheersing en nieuwe modellen. Voor de komende jaren belooft het merk zes volledig nieuwe auto’s en vijf vernieuwde bestaande modellen. Zeventig procent daarvan is een SUV, 4WD of plugin hybride. De groei moet vooral worden behaald in Azië, de Verenigde Staten, Japan en China. De recente alliantie met Renault en Nissan moet synergie- en inkoopvoordelen gaan opleveren. Dat resulteert op korte termijn ook in het delen van bodemgroepen. Daarom lanceerde Mitsubishi vandaag in Tokyo de nieuwe brand identity met een aangepast logo en nieuwe leus ‘Drive your Ambition’. Alle wijzigingen en noviteiten moeten ervoor zorgen dat Mitsubishi binnen 3 jaar wereldwijd 1,3 miljoen voertuigen gaat verkopen.

Elektrische SUV

De E-evolution concept is een al iets eerder aangekondigd studiemodel. Deze laat niet alleen de richting zien welke kant Mitsubishi op gaat met het design. De volledig elektrische auto met twee motoren en dus vierwielaandrijving kan zich autonoom voortbewegen. Daarnaast wordt kunstmatige intelligentie ingezet waardoor de auto zijn berijder kan coachen op het gebied van veiligheid en milieu. De uit de kluiten gewassen SUV heeft een fors voorkomen, is niet overdreven hoog en straalt sportiviteit uit.