Daihatsu, kleurrijk en slim ruimtegebruik

Iedere twee jaar vormt Daihatsu op de Tokyo Motor Show een grote verrassing. Daarop maakt deze 45ste editie van het evenement geen uitzondering.

Daihatsu heeft een specialisme in compacte modellen. Voor ons bekende namen als Move en Copen komen nog steeds in het leveringsprogramma voor. Ze staan ook op de stand waar het overgrote deel van het oppervlak wordt ingenomen door conceptmodellen. Het merk komt zelfs met een complete familie, de DN-serie.

Compagno

Op dezelfde basis hebben de ontwerpers diverse slimme concepten ontwikkeld. De drie delen dezelfde bodemgroep en vormen voorbodes van de wat grotere modellen van het merk. Qua dimensies en uitstraling zijn er grote verschillen. De DN Compagno is een vierdeurs coupé waarmee Daihatsu een historische link wil leggen naar een grappige tweedeurs sedan uit de jaren zestig. De vormgeving vertoont kleine overeenkomsten met de huidige Toyota Prius. Met name de scherpe schouderlijn en de achterlichten.

Oranje

Verfijning zit er vooral in het interieur dat al behoorlijk klaar lijkt voor productie. Daarin zitten volop accenten in dezelfde oranje kleur als de buitenkant. Daihatsu stelt twee motoren voor, een 1 liter turbo en een 1,2 liter zonder blaasapparaat.

Trec en Multisix

De DN Trec is een compacte crossover die onder de 4 meter lengte blijft en prima aan zou kunnen sluiten bij het groeiende aanbod B-segment SUV’s. Ook hier is aan de vormgeving en inrichting duidelijk te zien dat Daihatsu hier serieuze plannen mee heeft. Wie vier tot vijf zitplaatsen niet genoeg vindt, ziet in de DN Multisix een afgeleide, langere versie met een derde zitrij. De carrosserielengte groeit naar 4,31 meter.

Pro Cargo

In hartje Tokyo is Daihatsu overduidelijk in het verkeersbeeld aanwezig met piepkleine bestelauto’s en daar van afgeleide personenversies. Met de DN Pro Cargo werkt het merk dit slimme concept verder uit. Het autootje is voor tal van taken inzetbaar: rolstoel vervoer, rijdend kantoor, kleine winkel aan huis en voor bezorgdiensten.

Europa

Daihatsu behoort tot het Toyota-concern en werd jaren geleden van de Europese markt gehaald. Het zou te duur zijn de Japanse modellen aan de Europese, wettelijke eisen te laten voldoen. Toch zijn er diverse types die best een rol bij ons zouden kunnen spelen.