Vrijdag 20 oktober is Laurens van den Acker gastspreker op de TU Delft tijdens een Masterclass, die van 15.15 tot 17.00 uur live te volgen is op renault.nl/live. AutoVandaag sprak Laurens al op de afgelopen IAA over belangrijke onderwerpen die ook vrijdag aan bod komen.
LomboXnet
Anderhalf jaar geleden werd Robin Berg van LomboXnet benaderd door Renault. Zijn bedrijf houdt zich bezig met een project in de Utrechtse wijk Lombok. Daar worden auto’s en huizen energetisch gekoppeld. De huizen zijn voorzien van zonnepanelen die stroom leveren voor de huizen zelf, maar ook om elektrische auto’s in de wijk op te laden. Bewoners kunnen beschikken over zo’n auto. Maar op momenten dat de auto’s vol geladen en niet in gebruik zijn, kunnen de huizen weer putten uit de aldus opgeslagen energie. Een aantal Renault Zoe’s ZE40 draait in dit project mee. De auto’s zijn aangepast om ook energie terug te kunnen leveren. Het project past uitstekend bij de energietransitie die gaande is en zorgt voor een verbetering van de leefbaarheid in steden. Berg: “We kijken met verschillende steden en ministeries of we ons Utrechtse project landelijk kunnen opschalen.”
Prototype
Renault ontwikkelt op dit moment een prototype van een auto die perfect aansluit bij de ervaringen opgedaan in dit project, de Symbioz. Eind dit jaar zal dit elektrische, autonoom rijdende model zijn testkilometers gaan maken. Voorafgaand daaraan liet Renault op de IAA in Frankfurt de conceptversie van de Symbioz zien. Niet zomaar een volgende vingeroefening van een willekeurige toekomstvisie, maar een auto die deel uitmaakt van een complete symbiose met een woonhuis.
Meer functies
Laurens van den Acker: “Tendensen komen samen. Ik hoorde via Renault Nederland van het Utrechtste project. Een auto wordt gemiddeld maar 7 procent van de tijd gebruikt, terwijl het een technologisch zeer hoogstaand product is. Maar wat als de auto in het leven van de gebruiker meer functies krijgt. Zo ontstond het idee om een huis te bouwen. Zo’n idee komt dan vaak niet verder dan allerhande animaties. Maar wij besloten met een architect daadwerkelijk een huis te realiseren. Ik dacht zelf in eerste instantie aan een drie sterren hightech garage, maar nee, de architect kwam met een huis waarin de auto zich kan bewegen. Ik raakte meteen enthousiast.”
Designers
“Mijn grote vraag aan het begin van het project was of het eindresultaat er geloofwaardig uit ziet. En ik moet eerlijk zeggen, ik zou wel in dit huis willen wonen net zoals een aantal van mijn designers.”
Nog voor de jaarwisseling presenteert Renault het rijdende prototype van de Symbioz die niet alleen elektrisch, maar ook autonoom rijdt. We spreken dan van ‘level 4’, dat betekent dat de bestuurder niets meer hoeft te doen.”
Bestelwagen
Er zijn steden die groter zijn dan bepaalde landen en dat maakt samenwerking op stedelijk niveau zo belangrijk. Er is in drukke steden behoefte aan betere en meer doordachte oplossingen. Laurens: “Ik zie grote veranderingen in het vervoer van producten. De chauffeur van een bestelwagen vormt een duur aspect. Met zelfrijdende bestelauto’s kunnen steden in theorie 24 uur per dag bevoorraad worden.”
Concepten
Laurens vertelt dat Renault op de afgelopen editie van de IAA feitelijk twee stromingen laat zien. “De nieuwe Mégane R.S. is feitelijk de optimale uitwerking van het oude tijdperk, een sportversie van een auto met benzinemotor en veel technologie. Daarnaast staan er de Z.E.-modellen met als voorlopig hoogtepunt de Symbioz. Met de eerste zes concepts die we bij Renault Design hebben gemaakt, zetten we een nieuwe designrichting neer. Met de nieuwe serie gaan we juist ideeën en concepten uitwerken. In dit geval wordt de auto een structureel onderdeel van het interieur van het huis. Het grappige is niet alleen dat wij de auto verder in het dagelijks leven integreren, maar tegelijk dat architecten op het gebied van design van ons kunnen leren.” Met een lach vertelt hij dat tijdens de brainstormsessies voor de Symbioz is geopperd om de auto te voorzien van een schemerlamp met trekkoordje.
Autodelen
Het moge duidelijk zijn dat in drukke steden de trend van bezit naar gebruik gaat. Laurens: “Iemand in een stad met alles onder handbereik heeft geen behoefte om een auto te kopen, zeker niet als via autodelen direct voertuigen beschikbaar zijn. Carsharing zal zich op meerdere niveaus gaan ontwikkelen van eenvoudig en compact tot luxueus en groot afhankelijk van wat de klant wil.
Kleinkinderen
Een belangrijke vraag aan Laurens over de toekomst van autonoom rijden. Komen er auto’s zonder stuur? Daarvan is hij overtuigd. “Ik zie het zelfs nog gebeuren dat er over tientallen jaren trajecten komen waar het niet eens meer is toegestaan om zelf te rijden. Wellicht dat mijn kleinkinderen later met verbazing zullen reageren als ze horen dat opa nog zelf auto heeft gereden.”
Draaiende stoelen
Laurens tipt nog even een grote uitdaging van autofabrikanten aan. “We moeten auto’s gaan overspecificeren om voorbereid te zijn op latere toepassingen waarvan we nu nog niet weten welke dat zullen zijn. De fabrikant zal hier geld in moeten stoppen. De klant zal er namelijk niet voor willen betalen omdat hij of zij er bij aankoop nog niets aan heeft." Ook op designvlak blijven er uitdagingen. Renault lanceerde in de eerste Espace in 1984 al voorstoelen die om hun as kunnen draaien. De voorstoelen in de Symbioz kunnen dat ook, maar het is nog een uitdaging om deze zo te construeren dat ze tijdens het rijden gedraaid kunnen worden. Voor de stoelen alleen lukt dat wel, maar het wordt moeilijker als er mensen op zitten...