Toyota concept met brandstofcel

Elektrisch rijden duidt niet automatisch op auto's met louter een grote batterij. Ook de brandstofcel gaat in de toekomst een rol spelen, zo toont Toyota aan de Fine-Comfort Ride Concept.

Op de Tokyo Motor laat Toyota volgende week de Fine-Comfort Ride Concept debuteren. Een flink bemeten auto met een salonachtige inrichting. En natuurlijk aandrijving middels een brandstofcel.

Waterstof

Toyota voorziet een grote toekomst voor brandstofcellen in voertuigen die forse afstanden afleggen. Waterstof kan immers op tankstations worden getankt. Volgens de makers haalt deze concept zo'n duizend kilometer op een volle tank. En wie schrikt van de laadtijd van batterijen; de tank van deze Toyota is binnen 3 minuten vol.

Interieur

De aandacht van de ontwerpers is vooral naar het interieur gegaan. Dat is al aan de buitenkant te zien. Tussen de wielen is de auto breder dan ervoor en erachter. In die wielen zitten de elektromotoren, een ontwikkeling die we in de toekomst vaker zullen gaan.

Stoelen

Dat betekent dat een groot deel van de lengte van 4,83 meter kan worden gereserveerd voor de passagiers. Gezien de breedte van 1,95 meter en vooral de hoogte van 1,65 meter is de Toyota Fine-Comfort Ride Concept een soort van ruimtewagen. Dat wordt nog eens bevestigd door de wielbasis van 3,45 meter. Geen wonder dat er aan zes inzittenden ruimte wordt geboden op zeer bijzonder vormgegeven stoelen.