Bij het betreden van de Lexus-stand op de IAA in Frankfurt vraagt een vriendelijke dame of ze de nieuwste manier van communicatie mag uitlegen. Voor ik het weet heb ik een hoofdtooi op met een bril. Er worden even wat 'oefeningen' gedaan en dan kan de sensatie worden gestart.
Up to date
Pijlen voeren de gebruiker over de stand en de eerste stop is de vernieuwde Lexus NX. Een virtuele dame verschijnt in beeld en geeft uitleg. Deze crossover is alleen goed voor ruim dertig procent van de Lexus verkopen in Europa. Er is geen sprake van een nieuwe auto, maar meer het up to date brengen van de elektronica. De auto krijgt een nieuw multimediascherm en de vaak bekritiseerde joystick is ingeruild voor een touchpad.
Luchtinlaten
Verder draagt de NX de kenmerken van een traditionele facelift met een aangepaste grille, koplampen met een nieuwe indeling en andere zijdelingse luchtinlaten die de breedte van de auto benadrukken. Ook achter pakt Lexus de bumper en verlichting aan. Andere 18 inch wielen gaan samen met de Luxury en F-Sport. Ik dank de dame hartelijk en vervolg mijn weg.
Grille
Een meneer deze keer die via de bril mij het volgende nieuws brengt. De vijfdeurs Lexus CT 200h ondergaat soortgelijke wijzigingen als de NX. Zo is het front gemoderniseerd met een andere grille, koplampen en bumper. Achter zorgen nieuwe verlichtingsunits voor het breder doen lijken van de auto. Het interieur is verder verfijnd en krijgt eveneens een aanzienlijk groter beeldscherm.
Safety
Op het gebied van veiligheid zijn de NX en CT weer helemaal bij de tijd. Het Lexus Safety System+ omvat zaken als Pre-Collision dat werkt met camera en radar. Het systeem herkent ook voetgangers en remt zo nodig automatisch. Verder behoort tot het systseem een adaptieve cruisecontrol, rijstrookwaarschuwing, adaptief grootlicht en verkeersbordenherkenning.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review