De sportieve topper van de nieuwe Hyundai I30 heeft als basis de vijfdeurs hatchback die qua techniek volledig is aangepakt. Hyundai introduceert voor de meest sportieve modellen de letter N. De auto werd in Korea ontwikkeld, maar getest vanuit het eigen ontwikkelingscentrum aan de Nurburgring.
Agressief
De productie van de i30 N vindt gewoon in Tsjechië plaats waar alles in stelling wordt gebracht om de auto eind dit jaar uit te rijden naar de dealers.
De auto is aan de buitenkant duidelijk te herkennen aan de agressief ogende bumpers, de frontsplitter en de achterspoiler. De N staat 4 tot 8 mm lager en heeft grotere openingen in de wielkasten voor de 18- of 19-inch wielen. Ook biedt de i30 N rode remklauwen, driehoekig derde remlicht en dubbele uitlaatpijpen.
Launch control
In het interieur gaat Hyundai vrolijk verder met een specifiek stuurwiel met N-logo, bedieningsknoppen voor de rijmodi Normal, Sport en Eco en een gepersonaliseerde N-modus voor handmatige voorinstellingen. Het instrumentarium is digitaal. Het maximale toerental varieert afhankelijk van de motorolietemperatuur en de rijprestaties. Blauw is de kleur van Hyundai N en dat komt uiteraard op tal van plekken subtiel terug. Launch control is ook van de partij om maximaal te kunnen accelereren.
Prestaties
Voorin ligt een 2.0-liter turbomotor die volledig nieuw is ontwikkeld voor deze auto. Deze levert 250 pk, maar bestaat er ook in een Performance-variant goed voor 275 pk. Mede dankzij een koppel van 353 Nm haalt de auto een top van 250 km/h en sprint in 6,4 of zelfs 6,1 seconden naar de 100 km/h. Een handbediende zesbak zorgt voor aandrijving voor de voorwielen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review