Toyota wederom automobiele topper Brand Top 100

Jaarlijkse stelt het Amerikaanse bureau Millward Brown een lijst op van de meest waardevolle merken in de wereld. En natuurlijk horen daar ook automerken bij.

Voor grote bedrijven is het heel belangrijk hoog op die ladder te staan, want als de consument veel waarde aan je merk hecht, kan er ook veel geld worden verdiend. Officieel spreekt men van de Brand Top 100 waar Google, Apple en Microsoft bovenaan staan.

Tien keer

Het bureau interviewt jaarlijks 2 miljoen mensen die de voor hen meest waardevolle merken noemen. Daarbij voegt men de scores van het Bloomberg en Kantar Worldpanel. Het best scorende automerk is Toyota. Niet vreemd, van de twaalf keer dat de lijst is opgesteld was het merk al tien keer de automobiele topper. Het zou geen goed Amerikaans bureau zijn als er niet een waarde aan het merk wordt gehecht, bij Toyota 28,7 miljard dollar.

Zes automerken

In de totale lijst van 100 merken staan zes automerken, na Toyota ook BMW, Mercedes-Benz, Ford, Honda en Nissan. De top tien wordt aangevuld met Audi, Tesla, Land Rover en Porsche, maar dat viertal staat niet in de Brand Top 100.