Nadat de beelden eerder deze week al uitlekten, is het uiterlijk van de Citroën C5 Aircross al geen verrassing meer. Nu Citroën de auto ook op officiële wijze heeft onthuld, is ook de rest van de auto bekend.
Hydraulische kussens
Zorgde Citroën in vroegere tijden voor groot veercomfort met de bekende veerbollen, nu komt het merk met ‘progressieve hydraulische kussens’. Bij deze wielophanging zijn de schokdempers voorzien van hydraulische druklagers. In het kort zorgt het dat je als het ware zweeft over korte oneffenheden, terwijl de auto bij grotere hobbels niet gaat stuiteren. Citroën heeft voor het nieuwe veersysteem maar liefst twintig patenten aangevraagd. Op termijn zullen we het systeem ook in andere modellen van het merk terug gaan zien.
Plug-in hybride
Citroën gaat nog niet in op het Europese motorenaanbod, maar toont wel een nieuwe primeur: een plug-in hybride aandrijflijn. Die krijgt de lange naam Plug-In Hybrid PHEV e-AWD. De basis wordt gevormd door een 200 pk sterke verbrandingsmotor, aangevuld met twee elektromotoren. Daarvan zit er één voorin en een achterin. Het gecombineerde vermogen is 300 pk. Daarmee wordt de C5 Aircross de krachtigste Citroën in serieproductie ooit. In de volledig elektrische modus komt de auto ‘gegarandeerd’ 60 kilometer ver, zo beloven de Fransen. Ook een rijmodus met vierwielaandrijving is van de partij. Tijdens het rijden wordt de batterij zowel door remenergie als de verbrandingsmotor bijgeladen.
Uitrusting
De uitrusting en aankleding van de auto – voor zover bekend – ligt in lijn met andere recente Citroën-modellen. Zo valt er volop te combineren met kleuren en accenten. De velgformaten variëren van 17- tot en met 19-inch. In het interieur biedt het 8-inch touchscreen toegang tot het infotainment. Verder zijn de verwarmde voorstoelen ook uit te voeren met massagefunctie. Verder zorgt een nieuw ventilatiesysteem voor extra schone lucht in het interieur en onder andere een dubbele voorruit zorgt voor extra stilte. De achterklep is handsfree te bedienen en met de achterstoelen neergeklapt ontstaat een vlakke laadvloer. Met de stoelen omhoog is er ruimte voor 482 liter aan bagage.
Introductie
Zoals eerder gecommuniceerd zal de auto later dit jaar op de Chinese markt verschijnen, waarna de Europese introductie eind 2018 zal plaatsvinden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review