Alles over de herboren Alpine (update)

Nu Alpine de nieuwe A110 heeft onthuld op de Autosalon van Genève, weten we eindelijk alles over de wedergeboren klassieker. Behalve dan de Nederlandse prijzen…

Renault gaf begin deze maand alvast wat plaatjes weg van de herboren Alpine, die net als zijn voorganger als A110 door het leven blijkt te gaan. Nu heeft het merk op de Autosalon van Genève ook de rest van de informatie vrijgegeven.

Rijplezier

Rijplezier is dé belangrijkste pijlers van de auto, als we de Fransen mogen geloven. Een bijna 50/50-gewichtsverdeling moet samen met een laag wagengewicht voor vele plezierige kilometers gaan zorgen. Er zijn drie rijmodi: Normal, Sport en Track. Op basis van die keuze worden motor, transmissie, stuurinrichting, ESC, uitlaatgeluid en bestuurdersinformatie aangepast.

Middenmotor

Eindelijk krijgen we bevestiging van welke krachtbron in de Alpine wordt gemonteerd. Het blijkt te gaan om de 1.8-liter viercilinder turbomotor van Nissan-origine, die speciaal voor de Alpine is aangepast. Het vermogen bedraagt 252 pk. Samen met het vrij lage wagengewicht van iets meer dan 1.000 kg is dat genoeg voor de al eerder bekendgemaakte sprinttijd van 4,5 seconden naar de 100 km/h. De middenmotor is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die eveneens speciaal voor de Alpine is ontwikkeld.

Racerijinvloeden

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Alpine heeft Renault goed naar de racerij gekeken. Zo heeft de Alpine net als racewagens een vrijwel vlakke wagenbodem, die in de windtunnel is vormgegeven. Ook komen verschillende onderdelen van de auto van grote leveranciers uit de racerij, zoals Brembo, Otto Fuchs en Sabelt.

Première Edition

Het mag dan nog wel even duren voor de Alpine daadwerkelijk bij de dealers staat, vanaf eind vorig jaar kon de auto al worden besteld als Première Edition. Op een paar rechtsgestuurde exemplaren na is de Première Edition allang uitverkocht. Nu weten we de kopers ook wat ze krijgen. De uitrusting van de A110 Première Edition bestaat uit onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, een Focal-audiosysteem, koolstofvezel afwerkingsaccenten in het interieur, pedalen van geborsteld aluminium en de Première Edition-badge.

Productie

Nadat alle 1.955 exemplaren van de Première Edition geproduceerd zijn, wordt begonnen aan de reguliere productie. Dan komen er verschillende uitrustingsniveaus met vele mogelijkheden tot personalisatie.

Prijzen

De Nederlandse prijzen blijven nog altijd even onbekend, maar de Franse prijzen zijn nu wel definitief. Daar zal de auto 58.500 euro gaan kosten. Voor Nederland zal dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid iets hoger gaan uitvallen in verband met de BPM. De levering van de eerste exemplaren vindt eind 2017 plaats. Een ‘gewone’ versie kan vanaf nu al worden gereserveerd. De productie van die exemplaren start in 2018. Voor Alpine wordt op termijn een eigen dealernetwerk opgezet. De eerste dealer wordt eind deze maand in Parijs geopend. Nederlandse dealers komen er ook, maar daar is verder nog niets over bekend.

Update: Nederlandse première bij Het Loo

Renault heeft bekendgemaakt dat de nieuwe Alpine A110 zijn Nederlandse première zal beleven op het Concours d’Élégance bij Paleis Het Loo. Behalve de nieuwe Alpine, zullen ook allerlei klassieke Alpines aanwezig zijn. Het concours zal plaatsvinden op 1 en 2 juli aanstaande.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.