Daar is ie dan: de Range Rover Velar

Land Rover heeft de sportieve toevoeging aan het Range Rover-gamma gepresenteerd: de Velar. Net onthuld, maar nu al te bestellen als First Edition.

Vorige week kondigde Land Rover de auto al aan door middel van enkele teasers, maar nu is hij van alle kanten te bekijken: de Range Rover Velar. De auto komt tussen de Evoque en de Sport in het aanbod en is daarmee het vierde lid in de Range Rover-familie. Ondanks de uiterlijke gelijkenissen met de andere leden is de Velar volledig opnieuw ontworpen.

Opvallend is de aflopende daklijn, met een achterste raamstijl die duidelijk afwijkt van de andere Range Rover-modellen. De velgformaten lopen op tot een dikke 22 inch. Voor wie van plan is om veel met de Velar te gaan vervoeren: de bagageruimte meet 673 liter en de Velar heeft een trekcapaciteit tot 2.500 kg (afhankelijk van de uitvoering). Het interieur is afgewerkt met duurzame bekleding in plaats van conventioneel leer.

Infotainment

Het nieuwe familielid introduceert ook meteen een nieuw infotainmentsysteem met de naam Touch Pro Duo. Dat systeem wordt bediend via twee 10-inch touchscreens met HD-beelden. Het is bovendien een ‘lerend’ systeem, dat op basis van jouw gebruik ook zelf suggesties doet. Daarmee zou het systeem als een soort persoonlijke assistent moeten fungeren. Verder is het aantal knoppen op het dashboard tot een minimum beperkt en komen verschillende bedieningsorganen in het interieur pas tevoorschijn zodra je ze wilt gebruiken.

Motoren

De instapmotor voor de Range Rover Velar is de 2.0-liter Ingenium-dieselmotor, met een vermogen van 180 pk. Een 240 pk sterke versie is er ook. De sterkste diesel is de 3.0-liter V6 met 700 Nm koppel. In het benzineaanbod is de nieuwe, 250 pk sterke Ingenium-benzinemotor te vinden. Later komt er een 300 pk sterke versie van die motor bij. Bovenaan de lijst staat de supercharged 3.0-liter V6-benzinemotor met 380 pk. Die weet de Velar in 5,7 seconden op de 100 km/h te brengen, waarna de auto doorgaat tot een begrensde 250 km/h. Een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn standaard op alle versies.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheids- en rijhulpsystemen is de Velar uitgerust met alles wat je in een nieuwe Range Rover mag verwachten. Aanwezig zijn onder andere een autonoom (nood)remsysteem met voetgangersherkenning, detectie voor verkeer achter de auto, cruise control met fileassistent en een systeem dat in de gaten houdt hoe goed de bestuurder nog bij de les is. Ook zijn er verschillende systemen die helpen bij het terreinrijden. De Velar zou dan ook op alle soorten ondergrond over goede rijeigenschappen moeten beschikken.

Première in Londen

Land Rover kiest er niet voor om de Velar zijn werelddebuut te laten maken op de Autosalon van Genève. Die eer gaat naar het Design Museum in Londen, waar de auto ook werd onthuld. De Velar is tot en met 5 maart in het museum te zien. Daarna zal de auto ongetwijfeld worden meegenomen naar de Autosalon van Genève.

First Edition

Om de Range Rover Velar goed te introduceren zal de auto in het eerste modeljaar ook leverbaar zijn als First Edition. Die heeft altijd een 3.0-liter V6 aan boord, de enige keuze is de brandstofsoort. De uitrusting van de First Edition bestaat uit onder andere geperforeerde lederen bekleding, een Meridian Signature-audiosysteem, Matrix-Laser-LED-koplampen en 22-inch velgen.

Prijzen

Wie al meteen enthousiast is, kan de Velar vanaf nu vast bestellen. De prijzen beginnen bij 73.800 euro en in de zomer zullen de eerste exemplaren worden afgeleverd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.