Skoda vervangt de huidige 1.2-liter benzinemotor van de Fabia voor de 1.0 TSI driecilinder turbobenzinemotor. De 1.0-liter komt in twee versies, een met 95 en een met 110 pk. De 95 pk-versie is er alleen met handgeschakelde vijfbak. De 110 pk-versie is standard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar een zeventrapsautomaat staat op de optielijst. Met de automaat komt de motor het beste tot zijn recht, aldus Skoda.
Snellere sprint
Qua motorinhoud mag de Fabia er dan wel op achteruit gaat, de prestaties verbeteren. De sprint naar de 100 km/h duurt nu 10,6 seconden voor de 95 pk-versie en 9,5 seconden voor de 110 pk-versie. Op de tussensprint van 80 naar 120 km/h is de Fabia nu 4,1 seconden sneller. De topsnelheid neemt ook toe, zij het fractioneel. Volgens Skoda kunnen we bij dit alles een sportief geluid verwachten van de driecilinder.
Minder verbruik
De snelle sprintcijfers zijn leuk, maar brengen dankzij andere motortechnieken en een lager motorgewicht ook een lager verbruik met zich mee. De auto is tot 6 procent zuiniger volgens de officiële cijfers, die een verbruik melden van 4,6 l/100 km. De CO2-uitstoot is afgenomen tot 99 g/km. Beide waarden gelden overigens voor de 95 pk-versie.
Cruise control
De 1.0 TSI is leverbaar voor zowel de ‘gewone’ Fabia als de Fabia Combi. De nieuwe motor brengt ook meteen een extra rijhulpsysteem met zich mee: een adaptieve cruise control.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review