Officieel: dit is de nieuwe Opel Insignia!

Opel heeft nu officieel het doek getrokken van haar nieuwe vlaggenschip

Opel heeft nu officieel het doek getrokken van haar nieuwe vlaggenschip: de Insignia Grand Sport. Opel noemt de auto zelf ‘grand’ in vele opzichten, dus we lopen eens langs de nieuwe zaken. Opels nieuwe topmodel is meer premium dan ooit…

De nieuwe Opel Insignia Grand Sport is volledig opnieuw ontwikkeld. Opel heeft zo veel mogelijk van de Monza Concept uit 2013 in het design terug laten komen, wat vooral aan het front te zien is. De auto is ongeveer net zo lang als het huidige model, maar mede door het gebruik van lichtere materialen is de auto desondanks – afhankelijk van de uitvoering – tot 175 kg lichter dan zijn voorganger. De Insignia is wel iets breder en lager geworden. De wielbasis groeide het meest, doordat de wielen verder naar de hoeken zijn geplaatst.

Techniek

Nieuw onderhuids zijn vierwielaandrijving met torque vectoring en een nieuwe achttrapsautomaat. Die laatste is eveneens een volledig nieuwe ontwikkeling en biedt ‘uitgebreide transmissieverhoudingen’. Opel belooft verder dat de automaat soepel en vrijwel onmerkbaar schakelt. In het begin zal de nieuwe achttrapsautomaat alleen leverbaar zijn in combinatie met de vierwielaandrijving. Ook die is nieuw ontwikkeld en heeft in plaats van een achterdifferentieel elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen. De torque vectoring moet ervoor zorgen dat de auto onder alle omstandigheden de best grip biedt.

Interieurcomfort

Van binnen is het dashboard meer op de bestuurder gericht, met alle functies binnen handbereik. Je zit iets lager in de auto en alle passagiers hebben mede dankzij de langere wielbasis vooral achterin meer zitruimte. De bagageruimte varieert van 490 tot 1.450 liter.

Er zullen drie rijmodi in de nieuwe Insignia te vinden zijn, namelijk Standard, Sport en Tour. Die worden uitgevoerd met het nieuwe Drive Mode Control en samen met het verbeterde FlexRide-onderstel moet dat onder alle rijomstandigheden voor een goed rijgedrag zorgen. Tijdens het rijden zit je in AGR-gecertificeerde stoelen met massage- en geheugenfunctie. Ook kunnen de stoelen geventileerd worden. Achterin zijn de twee buitenste plaatsen voorzien van stoelverwarming. Ook verwarmd is de voorruit. De nieuwe Insignia is standaard voorzien van Keyless Open & Start.

Infotainment

Het infotainment bestaat uit de nieuwste versies van IntelliLink en Opel OnStar. Ook is er ondersteuning voor Apple CarPlay. Een inductielader zorgt ervoor dat de telefoon draadloos kan worden opgeladen. Net als enkele andere modellen zal ook de nieuwe Insignia voorzien zijn van een Wi-Fi-hotspot voor maximaal zeven apparaten.

Veiligheid

Op gebied van veiligheidssystemen en rijhulp is de nieuwe Insignia voorzien van onder andere IntelliLux LED-matrixverlichting, Lane Keep Assist met Lane Departure Warning, Rear Cross Traffic Alert en Adaptive Cruise Control en een head-up display. Die verlichting is een verbeterde versie van de koplampen van de Astra. Bij de Insignia hebben die meer LED’s en is vooral de bochtverlichting verbeterd met behulp van variabele lichtintensiteit. Samen met enkele andere nieuwe technologieën komt het lichtschijnsel met grootlicht maar liefst 400 meter ver.

Ook is de Insignia de eerste Opel met een zogenaamde actieve motorkap, die opveert als een aanrijding met een voetganger niet meer te voorkomen is. Zo komt die voetganger toch weer iets zachter terecht.

Presentatie en introductie

In maart 2017 zal de auto voor het eerst live te zien zijn, op de Autosalon van Genève. In het tweede kwartaal van volgend jaar zal de auto in de showrooms te vinden zijn en tegen die tijd volgen ook de prijzen en specifieke uitrustingsniveaus. Over de prijs van de auto doet Opel uiteraard nog geen uitspraken, maar ze laten wel los dat de auto ‘extreem veel waar voor z’n geld’ biedt, met ‘het aura van een auto uit de premium klasse’. Dat belooft wat…

Motoren

Over de motoren doet Opel nog geen uitspraken, maar er gaan geruchten dat er in ieder geval een 1.5 benzinemotor zal komen ter vervanging van de huidige 1.4. De topmotorisering zal naar verluidt een 2.0 turbomotor met 247 pk worden.

Sports Tourer, Country Tourer en OPC-Line

Uiteraard komt er ook weer een nieuwe Sports Tourer. De Country Tourer is daarbij ook weer van de partij. De officiële onthulling van deze carrosserievariant volgt later, maar gisteren doken er al beelden van de Sports Tourer op, onder andere bij Carscoops. Op die beelden zijn alleen de Opel-logo’s afgeplakt, dus we kunnen de auto al volop bewonderen. We zien dat die carrosserievariant aan de achterkant nog meer invloeden heeft van de Monza Concept dan de sedanversie van de Insignia. Ook werd er een zwarte sedanversie vastgelegd, die – net als de gespotte Sports Tourer – is voorzien van een sportief aankledingpakket. De badges voorschermen verklappen dat dat pakket OPC-Line heet.

Voor wie dat interessant vindt: de nieuwe Insignia zal wereldwijd gezien ook weer te koop zijn als Buick Regal en vanaf deze nieuwe generatie zal ook de Holden Commodore een Insignia met andere logo’s worden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.