Ford presenteerde eerder deze week de nieuwe Fiesta. Toen werd al het een en ander verteld over de uitvoeringen, maar nu weten we ook meer over de motoren, rijhulpsystemen en andere uitrusting van de auto. Ford noemt het ‘’s Werelds technologisch meest geavanceerde compacte auto’, dus dat belooft wat.
Uitrusting
Zoals enkele gecamoufleerde testexemplaren al lieten doorschemeren, is de nieuwe Fiesta inderdaad weer zowel met drie als vijf deuren leverbaar. Iets dat voor het eerst op de optielijst staat is een glazen panoramadak, dat ook geopend kan worden. De multimedia is niet alleen te bedienen met een druk op de ‘knop’ van het touchscreen, maar ook door middel van spraakcommando’s. Daarmee kun je de auto ook naar voorzieningen als tankstations, parkeerplaatsen, hotels, enzovoort laten zoeken. Het SYNC 3-systeem heeft ook Apple CarPlay en Android Auto. AppLink zorgt ervoor dat je verschillende telefoonfuncties via de auto kunt bedienen, ook door middel van spraak.
Rijhulpjes en veiligheid
De Fiesta is niet alleen de eerste Ford met Bang&Olufsen Play-audiosysteem, maar ook de eerste met het verbeterde Pedestrian Detection. Dat kan nu ook ’s nachts aanrijdingen voorkomen en bovendien kunnen de sensoren nu 130 meter ver vooruit kijken. Ook zorgt een grotere camerahoek ervoor dat voetgangers – en andere objecten – eerder door het systeem gezien worden. Ook nieuw voor de Fiesta zijn Traffic Sign Recognition, Auto High Beam en Cross Traffic Alert. Verder zijn er nog Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Adjustable Speed Limiter, Blind Spot Information System, Distance Indication, Driver Alert, Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert en Forward Collision Warning. Active Park Assist is nu uitgebreid met reminterventie, een systeem dat aanrijdingen tijdens het handsfree inparkeren voorkomt. Als je nu nog ergens tegenaan rijdt..
Motoren
Ford geeft nog niet het volledige motorenaanbod weg, maar laat wel alvast weten dat we in ieder geval de 1.0 EcoBoost driecilinder voorin terug kunnen vinden. Op dieselgebied zal onder andere de 1.5 TDCi dieselmotor op de optielijst staan. Aan die motoren zal een volledig nieuwe handgeschakelde zesbak gekoppeld zijn. Optioneel is een zestrapsautomaat, die ook leverbaar is bij de 1.0 EcoBoost. Alle motoren hebben bovendien een start/stopsysteem.
Fijner rijden
Verder heeft de Fiesta nieuwe wielophanging met Electronic Torque Vectoring Control, wat zorgt voor meer grip in bochten en een kortere remweg. Samen met andere aanpassingen aan het onderstel biedt de nieuwe Fiesta volgens Ford een beter stuurgevoel. Op het gebied van comfort heeft Ford gezorgd voor minder rijgeluiden in het interieur en het in mindere mate doorgeven van hobbels in het wegdek.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review