Autostadt opende haar deuren in het jaar 2000 en was daarmee het eerste dergelijke ‘themapark’ ter wereld. Het is gelegen in Wolfsburg, naast de fabriek van Volkswagen. De deuren in de GroupForum-ontvangsthal waar de bezoekers binnenkomen, beslaan de volledige hoogte van de gevel en zijn daarmee de grootste deuren in een pand ter wereld. In totaal beslaat Autostadt 28 hectare en is het op twee dagen na het hele jaar geopend. Elk VAG-personenautomerk heeft in het park een eigen paviljoen. Daarnaast kun je er je nieuwe Volkswagen of Seat ophalen in het CustomerCenter, iets dat vorig jaar door 168.514 mensen werd gedaan. Dagelijks worden er zo’n 500 auto’s afgeleverd en sinds de opening heeft Autostad al van meer dan 34 miljoen mensen een bezoekje gehad. In heel 2015 waren dat er 2,5 miljoen en sinds de opening zijn er bijna net zo veel auto’s afgeleverd. Afgelopen juni werd de 2,5 miljoenste opgehaald, een VW Tiguan.
Van alles te zien en te doen
Voor het afleveren staan die auto’s opgeslagen in een van de twee kenmerkende opslagtorens. Aan de rand van Autostadt liggen nog twee off-roadparcours, waar je de offroadmodellen van Volkswagen en Skoda uit kan proberen. Liever iets elektrisch? Dan kan dat ook, met een testroute door de stad. Tot slot zijn er nog een SafetyTraining en een panoramatour te volgen. Liever alleen kijken? Dan is er nog het ZeitHaus-museum en enkele tentoonstellingen in het GroupForum. Naast ‘autozaken’ zijn er ook restaurants en het luxe Ritz-Carlton Hotel in Autostadt te vinden. Meerdere keren per jaar wordt er ook een groot evenement gehouden, waarvan de eerstvolgende het Winter Event is, dat vandaag van start gaat en tot 8 januari duurt. Autostadt is dan omgetoverd tot een winterlandschap, compleet met schaatsbaan.
De hoogte in
Ons bezoek aan Autostadt begint met een Turmfahrt, oftewel een uitgebreid kijkje in een van de opslagtorens waarin de nieuwe Volkswagens – en een enkele Seat – staan opgeslagen. Per toren kunnen 400 auto's worden opgeslagen. Een bijzonder liftsysteem brengt de auto’s automatisch naar boven en haalt ze ook weer op voor het afleveren. In de toren komt de geur van nieuwe auto’s je al tegemoet. Na een korte uitleg van wat er gaat gebeuren nemen we plaats in een soort glazen kist met autostoelen erin. Als iedereen zit komt de lift ons halen en begint de tocht omhoog. Normaal gesproken gaat de lift met een snelheid van 2 m/s, waarmee het officieel het snelste automatische parkeersysteem ter wereld is. Voor de personenlift wordt die snelheid gehalveerd. Dat gaat al snel zat en dan kun je ook wat rustiger om je heen kijken. De lift stopt op zo’n 50 meter hoogte, waar we uitstappen. Vanuit een klein kamertje heb je een goed uitzicht in de toren aan de ene kant en over Autostadt aan de andere.
Uitzicht
Het is echter nog niet voorbij, want we kunnen verder omhoog, met de trap. Eerst moeten we echter een stukje ‘buitenom’ lopen. Dat pad loopt aan de buitenkant van de torenconstructie, maar er zit nog wel glas tussen jou en de buitenlucht. Hoogtevrees moet je echter niet hebben, want onder je voeten kijk je recht door de rastervloer naar beneden. Door het raam heb je bij helder weer een mooi ver uitzicht over Autostadt, de Volkswagen-fabriek en Wolfsburg, maar helaas zijn wij er op een grauwe, ietwat mistige dag met zelfs lichte sneeuw. Toch is het uitzicht zeker het bekijken waard. Heel Autostadt is nog zichtbaar, met de grote oude stroomgenerator (vaak ten onrechte voor ‘de fabriek’ aangezien), de fabriek zelf, de glazen brug naar het aflevercentrum en een stukje Wolfsburg.
Hoogtevrees
Een trap hoger komen we in de machinekamer van de lift. Je staat dan recht boven de liftschacht. De vloer bestaat ook hier volledig uit stalen raster waardoor je naar beneden kijkt, dus wie hoogtevrees heeft kan ook hier beter niet komen. Nadat we het uitzicht naar beneden hebben bewonderd en de elektromotoren van de lift goed hebben bekeken, nemen we weer de trap en de lift naar beneden. Opvallend genoeg moeten klanten die zelf hun nieuwe auto in Autostadt komen ophalen, wel missen hoe die auto uit de toren wordt opgehaald. De auto’s staan slechts 24 uur in de toren, daarna worden ze alvast helemaal klaargemaakt voor de aflevering aan de klant in het CustomerCenter.
Zeldzame collectie
Na de Turmfahrt volgt een bezoek aan het ZeitHaus, het automuseum van Autostadt. Wie verwacht hier alleen maar Volkswagens aan te treffen, komt bedrogen uit. Goed, er zijn weinig automusea waar een Volkswagen Up een plekje krijgt, maar het museum biedt over het algemeen een gevarieerd kijkje in de geschiedenis van de auto. Er staan gewone auto’s als een Alfa Romeo Alfasud, BMW Neue Klasse, Borgward Isabella of Renault 16, maar ook zeldzame auto’s als een DeLorean, Lamborghini Diablo, Tatra 87. Nog exclusiever zijn auto’s als een Cisitalia, verschillende vooroorlogse wagens of zelfs een Bugatti Typ 57SC Atlantic. Uit de VAG-geschiedenis staan er vooral prototypes en laatst geproduceerde exemplaren zoals de Kever of T2. Het zijn er te veel om op te noemen en helaas moeten wij er ook bij het bezoek in vogelvlucht doorheen. We hebben vandaag maar zo’n twee uur voor Autostadt en er is meer te zien.
Paviljoens
De merkenpaviljoens bijvoorbeeld. Elk VAG-personenautomerk heeft een eigen paviljoen, waarbij ook Volkswagen Bedrijfswagens een eigen krijgt. Bij ons bezoek zorgt het grauwe weer buiten voor een wat sfeerloze indruk, maar met wat beter weer ligt er een mooi park. Liefhebbers van moderne architectuur kunnen er hun hart ophalen. In de paviljoens wordt de huisstijl van de betreffende merken zo ver mogelijk doorgevoerd en elk merk vult het paviljoen op een andere manier in. Volkswagen houdt het bij een luxe showroom, waarvan een hoek is ingericht met een geschiedenis- of merkpresentatie. Skoda doet ongeveer hetzelfde, zij het in hun eigen huisstijl. Audi daarentegen maakt er een hele ‘merkexperience’ van, waarbij het thema Vorsprung durch Technik goed wordt doorgevoerd. Alles in het wat duistere paviljoen ziet er hightech uit en je krijgt zelfs een ‘magische bol’ mee, waarmee je video’s en andere zaken kunt activeren terwijl je langs de huidige Audi-modellen loopt.
De topmerken
Bij Lamborghini krijg je juist nauwelijks een auto te zien. Dat wordt gecompenseerd door een sound show, waarbij je vijf minuten lang op vol volume luistert naar een Aventador, die – zoals op de begeleidende film te zien – zich op hoge snelheid een weg baant door een ietwat absurdistisch landschap. Na de nodige rookeffecten komt de auto zelf ook nog even tevoorschijn, zij het aan de muur geplakt. Het Porsche-paviljoen was bij het bezoek helaas gesloten vanwege een herinrichting van het pand en Bugatti was te zien in het speciale Premium Clubhouse. Bentley ontbrak, opvallend genoeg.
Alleen voor VAG-liefhebbers?
Helaas zijn de twee uur al snel om en zit het bezoek aan Autostadt er al weer op. We hebben lang niet alles kunnen bekijken en zouden dan ook best nog even willen blijven. De tentoonstellingen in het GroupForum zullen tot een andere keer moeten wachten. Onze conclusie na een veel te kort bezoek aan Autostadt? Ga er vooral eens heen en trek er dan gerust een dagje voor uit om alles te bekijken. Autostadt is niet alleen interessant voor VAG-liefhebbers, maar iedereen zal er iets vinden dat hem aanspreekt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review