Er waren al wat ingepakte exemplaren gespot, maar nu is het dan definitief: de Skoda Octavia heeft een nieuw gezicht. Het grootste verschil in het front zijn de nu in tweeën geknipte koplampen, iets dat Skoda tot een nieuw uiterlijk kenmerk schijnt te willen maken. De Suberb zou het bij zijn aanstaande facelift bijvoorbeeld ook krijgen. Het grille is ook iets gewijzigd en daarbij iets breder geworden. Aan de achterkant zijn de wijzigingen een stuk subtieler, daar blijft het bij iets andere reflectoren in de bumper en iets donkerdere achterlichten met iets meer schuine lijnen. Optioneel heeft de Octavia full-LED-technologie. Verder zijn er enkele nieuwe velgdesigns.
Vernoemingen?
Skoda ziet de Octavia met stip als hun belangrijkste model en als je naar de verkopen kijkt lijkt dat ook terecht. De Octavia verkoopt met afstand meer dan de andere modellen. Op gebied van interieurruimte, iets daar de auto ook goed op scoorde, verandert er niets. Daar blijft hij net zo ruim. Wel is er een nieuw infotainmentsysteem, meerdere zelfs. Je hebt de keuze uit vier systemen, Swing, Bolero, Amundsen en Columbus, waarvan die laatste twee zijn voorzien van navigatie. De Columbus is uieraard het meest uitgebreid, met onder andere een 9,2-inch touchscreen, WLAN-hotspot en (optioneel) een SIM-kaartmodule. Behalve de uitvoering G-TEC is elke Octavia voorzien van Skoda Connect met Care Connect. Infotainment Online is er wel echt voor alle uitvoeringen. Leuke weetjes: Swing was in de jaren ’90 een uitvoering van de Opel Corsa en in India is de Bolero een Maruti-jeepje.
Makkelijker manoeuvreren
Op gebied van assistentiesystemen is Trailer Assist nieuw, dat op lage snelheid achteruit kan inparkeren met een aanhanger. De gewone parkeerassistent is verder geoptimaliseerd. Ook nieuw zijn Blind Spot Detection en Rear Traffic Alert. Een achteruitrijcamera helpt je verder bij het achteruit manoeuvreren. Front Assist is aangevuld met ‘voorspellende voetgangersbescherming’.
Simpel en slim
Onder de noemer Simply Clever biedt Skoda weer enkele handigheden aan. Zo kan de autosleutel nu voorkeursinstellingen van de verschillende bestuurders opslaan. De voorstoelen hebben nu inklapbare tafeltjes en de bekerhouders kunnen nu PET-flessen vasthouden. Mocht je ineens door het pikkedonker moeten, dan is in de bagageruimte een zaklamp te vinden, maar wel alleen bij de Combi. Nieuw op de optielijst is een verwarmd stuurwiel.
Rijmodi
Aan het motorenaanbod is niets veranderd. In totaal zijn er vijf motoren leverbaar, variërend van de 1.0 TSI met 86 pk tot de 2.0 TDI met 184 pk. Voor de transmissie kan bij bijna alle motoren ook voor een zes- of zeventraps DSG-automaat worden gekozen. Wel nieuw is het optionele Dynamic Chassis Control, wat inhoudt dat de Octavia meerdere rijstanden heeft. Dat zijn Comfort, Normal en Sport.
De gefacelifte Octavia staat vanaf het eerste kwartaal van 2017 bij de dealer. Tegen die tijd zullen ook de prijzen volgen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review