Wat brengt het jaar 2020 volgens de automerken?

5 keer twintig-twintig volgens de automerken. Hoe ziet het jaar 2020 er uit?

We kijken even vooruit naar 2020, een jaar waaraan meerdere autofabrikanten een belangrijke doelstelling hebben gehangen. Welke zijn het belangrijkst?

Mooi afgeronde jaartallen zijn leuk om doelstellingen aan te hangen en om over te fantaseren. Zo ook bij autofabrikanten. In de vorige eeuw verschenen er allerlei over het algemeen futuristische conceptcars die ‘de auto van het jaar 2000’ lieten zien. Voor 2010 viel het wel mee met de plannen, maar voor 2020 zijn de fabrikanten weer lekker aan het werk. Verschillende fabrikanten hebben ambitieuze en/of belangrijke doelstellingen voor dat jaar. Hieronder de vijf belangrijkste.

Hyundai: ’22 zeer zuinige auto’s in het aanbod’

Hyundai presenteerde vorig jaar rond deze tijd het Project 2020.22.2. Dat project houdt in dat Hyundai zich meer wil gaan richten op zuinige auto’s en in 2020 moeten ze van zichzelf in totaal 22 ‘zeer zuinige auto’s’ in hun modellenaanbod hebben. Daaronder vallen natuurlijk hybrides en volledig elektrische auto’s. Daarmee zijn ze met de nieuwe Ioniq al goed op weg, die brengt meteen drie modellen op de teller. Naast meerdere hybridemodellen moet er voor 2020 nog minstens één volledig elektrische volgen. Opvallend is dat Hyundai voor die tijd ook twee waterstofauto’s in het gamma opgenomen wil hebben. Met al het elektrogeweld van het afgelopen jaar, hoor je vrijwel niemand meer over die brandstofceltechnologie. Honda heeft overigens dezelfde plannen, met onder andere de FCV Clarity.

Mercedes-Benz: ’een aanbod van (minstens) 40 modellen’

Als het aan Mercedes-Benz ligt, moeten ze in 2020 maar liefst veertig modellen in hun showrooms proppen. Dat doen ze door nog meer alle niches te vullen dan ze al deden, waar de aanstaande pick-up een voorbeeld van is. Een beetje afhankelijk van hoe je rekent, zit Mercedes nu al op rond de 30 stuks, dus dat moet te doen zijn. De Smart-modellen moeten we daarbij overigens ook meerekenen. Daarnaast komt er naast de gewone modellenlijn nog de EQ-lijn, zoals BMW de i-modellen heeft en Volkswagen – ook in 2020 – met de I.D. komt naast de Golf. Met aanstaande EQ-lijn meegerekend kom je al snel op veertig stuks. Kun jij nog een beetje kiezen?

Nissan: ‘zelfrijdende auto op de markt’

Niet alleen Tesla, Volvo en de grote Duitse merken hebben grote plannen met autonoom rijden. Ook Nissan heeft er serieuze doelstellingen over. Volgend jaar moet de Nissan Qashqai al het eerste model zijn dat technologie heeft vergelijkbaar met Tesla’s Autopilot. Een jaar later moet de auto ook zelf van rijbaan kunnen wisselen. In 2020 moet Nissan (lees: de Nissan-Renault-groep) wereldwijd tien verschillende modellen met autonome rijtechnologie hebben rondrijden. Die modellen moeten in 2020 dan ook in staat zijn om zich te redden in druk stadsverkeer. De zelfrijdende auto wordt her en der nog tegengehouden door regelgeving, dus zo wordt het nog een wedloop wie de autonome auto als eerste op de markt brengt: Nissan of Tesla? Nissan zal echter sowieso de voorsprong hebben dat zij de technologie bereikbaar maken voor ‘de gewone man’.

Tesla: ‘vijf modellen in het aanbod’

Na de Model X zal Tesla het aanbod verder uitbreiden met de Model 3. De bedoeling is dat er meer modellen volgen, zodat Tesla in 2020 de keuze kan bieden uit vijf verschillende modellen. Eén daarvan zal sowieso de Model Y worden, wat waarschijnlijk een compacte SUV wordt. Verder is al bekend dat er een pick-up zal volgen, zoals bekend werd gemaakt met Masterplan II. Toegegeven, het is niet bevestigd dat die voor 2020 komt, maar er zijn wel sterke geruchten. Iets minder sterk, maar wel aanwezig zijn de geruchten voor een nieuwe Roadster (eventueel met een andere naam), ook op de markt te brengen voor 2020. Met het introductietempo van de Model 3 in gedachte betwijfelen we dat, maar voor niet al te lang daarna zou het best kunnen. Behalve een pick-up volgen overigens ook nog met zekerheid een bus en een vrachtwagen, maar ook daar werd ook nog geen introductiejaar voor genoemd. De plannen voor autonoom rijden zijn er uiteraard ook, maar die zijn niet speciaal voor 2020. Sterker nog, Tesla beweerde vorige week de technologie al helemaal klaar te hebben. Nu nog een goede demonstratie om dat daadwerkelijk aan ons te laten zien.

Volvo: ‘geen doden of zwaargewonden in nieuwe Volvo’s’

De inmiddels welbekende doelstelling: Volvo wil dat in 2020 ‘niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo’. Een ambitieuze doelstelling, want sommige ongelukken zijn nou eenmaal helaas niet te overleven, maar het is wel een hele mooie doelstelling. Om de doelstelling te bereiken zet Volvo in op vele veiligheids- en rijhulpsystemen. Pilot Assist is daar ook een van en op niet al te lange termijn moet dat uitgebreid worden naar een echt autonome auto. Er worden al praktijktests mee gedaan. Volgens een eerdere planning zijn Volvo’s pas in 2021 echt autonoom, maar in 2019 zijn wel al verschillende advanced driver assistance systems (ADAS) verschenen. Zo zijn die Volvo’s toch al weer een stukje veiliger dan die van nu. Volgend jaar zijn de eerste Volvo's ook 'connected', waarbij ze gevaarlijke situaties zoals slecht weer of een pechgeval via de cloud doorgeven aan andere Volvo's.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.