Nieuwe driecilinder en viercilinder Fiat-motoren op komst

Hij debuteert in de Brazilliaanse Uno maar vindt ook zijn weg naar Europa: de nieuwe 1.0 liter driecilinder van Fiat! Deze twaalfklepper is onderdeel van de Global Small Engine familie en moet de TwinAir en Fire motoren op termijn opvolgen.

De Italianen kiezen niet voor om een modulaire motorenfamilie met 1.0 liter (tweecilinder), 1.5 liter (driecilinder) en 2.0 liter (viercilinder) te ontwikkelen maar trekken een eigen plan. Fiat zet een nieuwe aluminium motorenfamilie op touw: Global Small Engine. 

Drie- en viercilinder

Daaruit staat nu een turboloze 1.0 12V driecilinder met 78 pk/107 Nm te trappelen van ongeduld, om te beginnen in de Fiat Uno van Brazilië. Door een cilinder toe te voegen ontstaat ook een nieuwe viercilinder, met 1.3 liter inhoud, 1332 cc om precies te zijn. Deze levert 109 pk en biedt 139 Nm trekkracht. Stuk voor stuk zijn het krachtige motoren in hun klasse en dat hebben ze onder meer te danken aan de hoge compressie: 13:1. 

Turbo

Over andere motorisaties is nog niet veel gesproken, behalve dat er ook motoren met vier kleppen per cilinder in ontwikkeling zijn. Deze worden dan voorzien van een turbo en zo kan het Fiat-concern ook krachtige motoren voor de grotere modellen aanbieden. De eenliter schopt het dan tot ongeveer 120 pk, waar de 1.3 liter al 160 pk ontwikkelt.