Geen NCAP-vijfsterrenregen

De EuroNCAP heeft weer een paar auto’s op het beton afgevuurd. Deze keer als resultaat eens niet alleen maar vijf sterren.

De EuroNCAP heeft weer een paar auto’s van een hardhandige facelift voorzien. Deze keer waren de slachtoffers de Kia Niro, Renault Scénic, Subaru Levorg en Toyota Hilux. Over het algemeen leveren de EuroNCAP-tests een vijfsterrenregen op, maar nu eens niet. Sommige van de auto’s zijn nu namelijk ook zonder (al) hun veiligheidssystemen getest.

Hoge scores

De Scénic en Levorg hebben er wel vijf. Die auto’s zijn standaard voorzien van allerlei veiligheidssystemen. Als we ook de Niro en Hilux met veiligheidspakket bekijken, hebben zij er ook vijf en ontlopen de vier auto’s elkaar op het gebied van inzittendenbescherming niet veel. De scores voor volwassenen en kinderen liggen bij alle auto’s op de respectievelijk 90 en 80 procent. Op het gebied van voetgangerbescherming scoren ze allemaal rond de 70%, maar ondanks zijn hoge front heeft de Hilux daar toch een score van 80%. Bij de veiligheidssystemen scoren de Scénic en Hilux 60%, de Levorg 70% en de Niro gaat aan kop met 80%.

Twee keer testen

De Niro en Hilux gingen tweemaal door de testcyclus. Een keer met alle leverbare veiligheidssystemen en een keer met alleen de systemen die er standaard op zitten. Bij de Kia gaat het om het optionele Advanced Driving Assistance Pack en bij Toyota om het optionele Toyota Safety Sense. Met die pakketten scoren ook deze auto’s de volle vijf sterren. Zonder de pakketten blijft het voor de Kia en Toyota op respectievelijk vier en zelfs drie sterren steken.

Veiligheid kinderen onveranderd

Zonder optionele pakketten scoren beide modellen met 80% overigens nog steeds een nette score voor inzittendenbescherming bij volwassenen. De bescherming van kinderen verandert niet bij afwezigheid van het veiligheidspakket. Het ontbreken van zo’n pakket zorgt bij beide voor een 10% lagere score op gebied van voetgangersveiligheid. Op gebied van veiligheidsassistentie scoort de Niro dan nog maar 60% in plaats van 80% en bij de Hilux zakt die score van 60% naar een magere 25%.

Complimenten

Michiel van Ratingen van EuroNCAP laat wel weten dat het gewaardeerd wordt dat Toyota een veiligheidspakket aanbiedt op een auto als de Hilux. Het zou een algemene aanmoediging zijn om veiligheidssystemen op ‘alle soorten voertuigen’ aan te bieden. Verder laat Van Ratingen weten dat de auto’s hun hoge scores terecht hebben verdiend.

Video’s van de crashtests zijn te vinden op het YouTube-account van EuroNCAP.  

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.