Klassiek genieten op de Nürburgring

Het prachtige, glooiende Duitse Eifel landschap vormt een heerlijke achtergrond voor de lekker klinkende klassieke auto’s, sportwagens en af en toe zelfs een heuse raceauto die zich allemaal in de richting van de Nürburgring spoeden. Een bezoekje aan de Oldtimer Grand Prix.

Het wereldberoemde race circuit waar talloze Formule I races zijn gehouden, vormt ook nu weer een heel weekend het decor voor autosport op het hoogste, klassieker niveau. Vele tienduizenden fans genieten op de tribunes of slenterend langs de pitboxen of elders op het immense terrein, van de meest uiteenlopende activiteiten op en rond de racebaan. We lopen in de oude pitbox arena, genietend van de mooiste auto’s die de ouderen vroeger voor ons hebben achter gelaten en die de rijken van nu onder ons, pijnlijk nauwkeurig hebben gerestaureerd. Dadelijk gaan ze ermee racen, en dan maar hopen dat het allemaal goed gaat. Het is nog vroeg op de zaterdagochtend,  dus eerst maar eens een koffie met een Bratwurst. Je bent tenslotte in Duitsland, of niet soms?

Mercedes SSK

Die ‘wurst’ valt ietwat rauw op de maag maar dat zijn we alweer vergeten wanneer een Mercedes SSK vervaarlijk donker grommend voorbij komt, op weg naar het circuit. In het tunneltje onder het rechte eind maakt de vervaarlijk dikke uitlaatpijp alleen maar een nóg lekkerder geluid. Er achteraan rijden een Veritas, een tweetal D-Type Jaguars, een Mercedes 300 SL vleugeldeur en een Gauloise-blauwe Talbot uit de jaren dertig. Ziezo die zit, de dag kan beginnen. Eén van de eerste races is die met Jaguar E-Types, Austin Healeys, Morgans, een enkele Ferrari (een Nederlander, nota bene), een Bizzarrini, enkele Lotussen en Porsche en een hele lichte Ginetta. Het feest kan beginnen, de zon schijnt op de al ietwat gebruinde gezichten en bij de start zwelt het donderende geluid van zo’n dertig startende klassiekers aan tot een oorverdovende kakafonie van mechanisch genieten.

Ordnung muss sein!

En terwijl de eerste race van de zaterdag die dertig minuten zal duren, goed en wel aan de gang is, verzamelen zich de volgende deelnemers alweer voor race nummer 2. Dit is Duitsland: Ordnung muss sein! Deze keer zijn het meer de toerwagens met vooral Alfa Romeo’s Giulia, BMW’s 2002, een Ford Lotus Cortina, Morris Cooper S en uiteraard hier en daar zelfs een Mustang en een Ford Escort RS (1971). Want in die jaargangen moet je deze auto’s zo’n beetje zoeken, kijk bijvoorbeeld maar naar de spectaculaire FIA Masters Historic Formula One Championship. Met pure Formule I racers als de Surtees, Arrows, Shadow, Tyrrell en McLaren. Formule I uit de jaren zeventig en tachtig.

Historic Sports Car Championship

Maar het kan ook anders en misschien zelfs nóg sneller? Hier hebben we de Historic Sports Car Championship. Daarin bulderen de Big Bangers uit de jaren tachtig zoals de Chevrons en de Lola’s, de Ferrari’s en de Porsches en een enkele Ford GT40 over de baan. En voor wie dat liever heeft, die kan uitgebreid van het oudere spul gaan genieten: Grand Prix auto’s van vóór 1960 en de Jaguar E-Type Challenge. Of iets snellers? Blijf dan nog even op de tribune zitten bij de race die de Revival Deutsche Rennsport wordt genoemd. Hier staat een enorm veld aan de start bestaande uit Porsches, DeTomaso’s, BMW’s M1, Corvettes Sting Ray en nog veel meer moois.

Of het ook allemaal heel blijft tijdens de races? Nee, helaas niet, er gebeurt nog wel eens wat. Ook breekt er iemand wel eens een been of een arm. Of erger. Maar het merendeel komt gelukkig weer wel heelhuids en meestal met een dikke grijns terug in de pitboxen. Een zucht van verlichting bij de eigenaar, terwijl de coureur zijn helm af zet.

Wie dit geweldige weekend dit jaar heeft gemist, kan altijd volgend jaar nog naar de Nürburgring gaan. In het tweede weekend van augustus in 2017 worden ze weer opnieuw gehouden.