Net als de Duitse merken zoals Mercedes maar ook het Zweedse Volvo duiken ook de Britten in de wereld van Car-to-X-communicatie en Car-to-Car communicatie. Technieken ontwikkelen die de auto zelfstandig laten rijden heeft ook hun aandacht. Het doel: een veiligere autorit met minder stress voor de bestuurder.
100 prototypes
De vloot met 100 prototypes rijdt later dit jaar een testroute van 65 kilometer op de snelweg en regionale wegen. De auto’s herkennen verkeersborden, matrixborden en verkeerslichten en communiceren met elkaar. Als bestuurder krijg je zo meer informatie en ben je beter voorbereid op de verkeerssituatie en dat kan handig zijn bij een stilgevallen auto in een blinde bocht of een naderende ambulance. Jaguar noemt dit Over The Horizon Warning.
Roadwork Assist
Deze techniek in combinatie met bestaande systemen zoals rijstrookdetectie met stuurhulp en adaptieve cruise control maakt het mogeijk om Roadwork Assist te introduceren, een systeem dat de auto door wegwerkzaamheden leidt op een veilige manier als de bestuurder dit wenst. Hiervoor maakt Jaguar gebruik van een stereocamera die aangepaste vangrails en pionnen kan herkennen. De prototypes rijden hier nog niet volledig autonoom, maar dat is in de toekomst wel mogelijk.
Safe Pullaway Assist
De Britten zien ook heil in het voorkomen van kleine ongelukken zoals het raken van de garagedeur of een geparkeerde auto door het inschakelen van de verkeerde versnelling. Zodra Safe Pullaway Assist merkt dat je (in de verkeerde richting) wil gaan rijden, activeert het de remmen en krijg je een waarschuwing.