A/S/RS
Audi laat graag zien dat hun modelfamilie over sportieve genen beschikt. Dat karakter gaat veel verder dan design in de vorm van een S line pakket. Naast de reguliere A- modellen zijn er immers ook S-modellen die al wat potiger voor de dag komen, ook motorisch. Traditiegetrouw zijn krachtpatsers uit de RS-familie de kers op de taart, maar daartussen en daarboven zijn er nog meer smaakmakers.
Competition
In 2015 introduceerde Audi de krachtterm ‘Competition’. Die badge werd als eerste toegewezen aan de A6 3.0 TDI en A7 3.0 TDI. Deze uitvoering ging de weg op met de tot 326 pk sterke dieselmotor en verlaagde het onderstel met 30 mm. Zwarte carrosserie-accenten brachten de topdiesels verder sportief op smaak.
Plus
Die dieselmotor vond onlangs ook zijn weg naar de nieuwste versie van de SQ5. Toch wisten de Duitsers nog meer vermogen uit de bi-turbo 3.0 TDI te peuteren. Onder de noemer SQ5 3.0 TDI ‘Plus’ presteert de zescilinder het tot 340 pk en 700 Nm. Oef!
Plus is ook de toevoeging voor andere modellen zoals de S8 en R8. Ze hebben alle drie hun eigen speciale styling met veelal zwarte accenten en mogen uiteraard nog op meer vermogen rekenen. De S8 Plus met 4.0 V8 schopt het tot 605 pk, de R8 Plus gooit 620 pk uit een 5.2 V10 in de strijd.
Performance
Voor de RS6 Avant en RS7 Sportback heeft Audi een andere krachtterm om de overtreffende trap aan te duiden: Performance. Het zeer potente duo buldert met 605 pk en 750 Nm wanneer je dat wil, desgewenst tot 305 km/u als de begrenzer (optioneel) wat losser is gezet. De meerprijs komt bovenop de prijs die je betaalt voor de upgrade naar de Performance-versie; zo’n 7000 euro. De RS Q3 mag sinds kort ook de Performance-badge dragen. Zijn 2.5 TFSI vijfcilinder wint 27 pk aan kracht en roffelt luidkeels zijn 367 paarden naar het asfalt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review