100 jaar mobiliteit: de SUV [design]

Naast de stationwagon, sedan, hatchback en cabrio?s vervoeren we ons ook maar al te graag in SUV?s. De bekendste is voor velen misschien wel de Hummer, maar door de jaren heen heeft de SUV de nodige transformaties doorgemaakt?

AutoVandaag viert in samenwerking met Athlon 100 jaar mobiliteit. In dit artikel staat de SUV centraal, ofwel de Sports Activity Vehicle.
Range Rover Classic

Betekenis

De term SUV betekent Sports Utility Vehicle en is ontstaan toen we graag hoger en stoer voor de dag wilden komen, maar echte terreinauto’s te duur, te zwaar, te onzuinig of te spartaans waren. In feite werd de SUV een kruisbestuiving van een personenauto en een terreinwagen. 

Hoewel wat extreem is de Hummer H2 het bekendste voorbeeld, met zijn hoekige bouw en achterop geplaatst reservewiel. De geschiedenis van de SUV gaat echter verder terug. Zo was er in 1963 al een Jeep (Grand) Wagoneer, waarmee de toon al op een avontuurlijke en reislustige wijze werd gezet. Uit Britse hoek weet Range Rover sinds 1970 de wereld van SUV's in alle luxe en weldaad te vertegenwoordigen. 

Imago

In Europa rukte de SUV eind jaren negentig massaal op. Kia was er vroeg bij met de Sportage, de best verkochte Kia. Met dank aan zijn Europees ogende ontwerp en betaalbare prijs was die nieuwkomer een schot in de roos. BMW noemde hun X5 geen SUV maar een SAV (Sports Activity Vehicle) vooral omdat hij ook echt sportief reed. Zo had elke SUV wel zijn eigen karakter.

Crossover

Zo’n tien jaar geleden stond het imago van de SUV onder druk vanwege het hogere brandstofverbruik en de hogere belasting op de aanschaf (BPM). Autofabrikanten gingen zuinigere concepten introduceren en kwamen met de term crossover op de proppen om de negatieve lading weg te nemen. Nissan deed dat met de Qashqai en die werd een razend succes. Dat geldt ook voor de Peugeot 3008, die nu weer als SUV in de showroom komt te staan, in plaats van als crossover. Die koerswijziging is ook optisch goed te zien want de 3008 ziet er nu veel onverzettelijker uit. Ook al heeft hij geen vierwielaandrijving, een offer die men maakt voor een lagere prijs en lagere brandstofkosten.

Groei

Anno 2016 is de techniek zo ver gevorderd dat ook SUV’s relatief licht en zuinig kunnen zijn. Het is daarom niet verwonderlijk dat de middelgrote modellen van deze groep auto’s goed verkopen en de komende jaren nog meer in trek raken. De komende vijf jaar groeit het aantal met 50%! Merken als Maserati (Levante), Seat (Ateca), Bentley (Bentayga) stappen de komende tijd voor het eerst in de wereld van SUV’s.