Subaru presenteert boxer dieselmotor

De eerste boxer dieselmotor in een personenauto is bijna een feit. Subaru – wie anders – heeft binnenkort de primeur.

De eerste boxer dieselmotor in een personenauto is bijna een feit. Subaru – wie anders – heeft binnenkort de primeur. Het merk had nog helemaal geen dieselmotor in het palet en die hebben ze ondanks een LPG alternatief wel hard nodig voor de zakelijke markt. Een tweeliter diesel boxerdiesel met 150 pk en 350 Nm will do the job.

Doordat bij een boxermotor de cilinders horizontaal zijn gepositioneerd, levert dat een trillingsvrije loop op en een laag zwaartepunt. Dat heeft een positieve uitwerking op het comfort en de rijeigenschappen.

Het merk claimt een ware zuunigerd te hebben ontwikkeld. De CO2 uitstoot bedraagt in een Legacy 148 gram per kilometer. Dat komt overeen met een verbruik van 5,5l/100km en is daarmee meteen in die klasse de zuinigste vierwielaangedreven dieselauto.

Zoals gezegd staat deze nieuwe boxerdiesel voor de Legacy gepland, maar we zullen ‘m ook terug gaan zien in de Outback en de Forester. Voor de Tribeca zou het met een zescilinder boxerdiesel in petto hebben.

De presentatie vindt plaats op de Autosalon in Genève.