Audi voorop bij recyclingnorm 2010

Vandaag even een minder vaak belichte kant van auto’s. Wat gebeurt er als ze oud en op zijn. Ja, ze gaan in de shredder

Vandaag even een minder vaak belichte kant van auto’s. Wat gebeurt er als ze oud en op zijn. Ja, ze gaan in de shredder op den duur, maar de recyclebaarheid beleeft ook zijn opmars. Audi meldt trots dat ze als eerste en tot nu toe enige autofabrikant met het huidige modellenaanbod voldoet aan de per 2010 in werking tredende EU 2005/64/EG norm, die stelt dat auto’s voor minimaal 85% recyclebaar moeten zijn.

De recyclebaarheid volgens de nieuwe EU-norm houdt in dat 85% van de gerecyclede materialen weer in het productieproces gebruikt kan worden. Nog eens 10% van de auto kan vervolgens worden gebruikt voor bijvoorbeeld het opwekken van energie. In totaal is een Audi uit het huidige gamma dus voor 95% herbruikbaar.

Bij de ontwikkeling van een nieuw model wordt al in de ontwerpfase rekening gehouden met de recyclebaarheid. Sinds 2000 gebruikt Audi daarbij een speciale recyclingdatabank waarin alle relevante gegevens van elk model zijn opgeslagen. Zo staat er precies in hoeveel van welk materiaal (niet alleen glas, metaal of kunststof) in een bepaald type auto is verwerkt – tot op de gram nauwkeurig. Deze databank wordt met de komst van elk nieuw model verder uitgebreid en geldt nu al als maatstaf binnen de auto-industrie.