Volvo S60 en V60 Polestar nog sneller met viercilinder

Game over voor de zescilinder. Volvo geeft de S60 en V60 Polestar een nieuwe 367 pk sterke viercilinder en daarmee is het sportieve duo nog sneller!

Volvo stuurt de 3.0 liter zescilinder turbomotor met pensioen en verruilt deze voor de 2.0 liter viercilinder motor met turbo en supercharger. We kennen deze krachtbron al uit verschillende nieuwe Volvo’s (met vermogens tot 320 pk) maar in de S60 en V60 Polestar namen de Zweden pas genoegen met 367 pk.

Sneller 

Met die berg vermogen en 470 Nm koppel overklast Polestar zijn voorganger en dat zien we terug in de prestaties: 0-100 km/u duurt nu 4.7 seconden in plaats van 4.9 seconden. De V60 Polestar neemt 4.8 seconden de tijd. Vanuit stilstand naar 200 km/u fluiten met 2.0 bar turbodruk neemt voortaan 17.2 seconden in beslag. Nog altijd stopt de begrenzer het feest bij 250 km/u (of 7000 toeren).

Minder kilo's

De prestatiewinst komt naast het hogere vermogen ook voor rekening van de automaat, die voortaan acht versnellingen kent en uiteraard naar eigen hand is gezet door Polestar. Last but not least wist de huistuner van Volvo nog 20 kg gewicht te besparen. Met dank aan het downsizen naar de viercilinder.

Zuiniger, dus goedkoper?

Met de introductie van de vernieuwde S60 en V60 Polestar komt het snelle duo nu in 47 landen op de markt, bij een jaarlijkse productie van 1500 stuks. Het Zweedse feestje moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven. De prijzen zijn nog niet bekend maar die kunnen flink lager uitvallen dan de 99.000 euro die het model nu kost, aangezien de CO2-uitstoot van 237 g/km naar 179 g/km is gedaald. Dat scheelt aanzienlijk in de BPM. Hoe je de nieuwe Polestar modellen herkent? Aan het verse lichtmetaal en de andere remschijven.

Update: lees hier de prijzen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.