100 jaar mobiliteit: de elektrische auto [innovatie]

Elektrische auto’s zijn anno 2016 helemaal hot topic. Vrijwel alle grote autofabrikanten stappen over op modellen met (deels) elektrische aandrijving, of hebben dat al gedaan. Maar wist je dat de elektrische auto al sinds de 19e eeuw bestaat dankzij een Nederlander?

Het concept van de elektrische auto stamt al uit de 19e eeuw. In 1835 was de Nederlandse hoogleraar Stratingh die een elektrisch voertuig als schaalmodel ontwikkelde. Aan het eind van de negentiende eeuw reden er zelfs al elektrische (koets)taxi’s in New York en niet veel later was Amsterdam tientallen elektrische taxi’s rijk. Onze hoofdstad had daarbij ook laadinfrastructuur in de vorm van laadstations. 

Taxi's

De elektrische auto was stiller, stonk niet en je hoefde niet te schakelen. Niets stond de toekomst van de elektrische auto in de weg, toch? Niet helemaal. De ontwikkeling van de verbrandingsmotor neemt dermate toe dat de elektrische auto niet kan concurreren met de benzineauto, die lichter is en een groter bereik heeft. Voordat de elektrische auto weer uit het straatbeeld verdween was het Ferdinand Porsche die de eerste hybride introduceerde, de Lohner-Porsche Mixte Hybrid. 

Hybride

In de jaren negentig van de twintigste eeuw rukken de eerste elektrische- en hybrideauto’s weer op, met de Toyota Prius als voorloper in 1997. Toch had vlak daarvoor het Amerikaanse General Motors ook een vooruitziende blik met de EV1, maar die hybride kreeg geen voet aan wal. Succes bleef uit. De wet van de remmende voorsprong?

Nissan en Tesla

In de 21e eeuw is het Tesla die het imago van de elektrische auto weer een duw geeft met de razendsnelle Tesla Roadster en Model S. Het is echter Nissan die de momenteel de best verkochte auto ter wereld in handen heeft, de Nissan LEAF.