Wat je nog niet wist over de Kia Niro

In Frankfurt stelde Kia onlangs de Niro voor aan een select groepje internationale pers. AutoVandaag was erbij en dus kunnen we je nog meer over de hybride crossover vertellen. En dan blijkt Kia een andere weg te volgen dan Toyota…

Geen SUV maar crossover

De Niro is echt een crossover. Oog in oog met de Kia Niro blijkt de nieuwe Koreaan veel meer een stoere, op hogere poten staande hatchback dan een SUV. Hoewel het eerst leek alsof Kia van de Niro een soort Sportage-derivaat had gemaakt, blijkt dat in het echt niet zo te zijn. En dat is goed nieuws, want de Niro moet natuurlijk niet gaan kannibaliseren met modellen uit eigen huis. Maar eerlijk is eerlijk; Kia toonde de Niro met 18 inch wielen en dat heeft het design wel nodig. Standaard rolt de hybride op een 16 inch set, wat dat is natuurlijk iets zuiniger.

Ruimer en luxer dan Cee'd

Met een lengte van 4.36 meter is de Niro een C-segmenter, met ongeveer het formaat van een C’eed. Wel is hij iets hoger en breder. De wielbasis meet vijf centimeter groter (2.70 meter) en dus verbaast het ons niet dat we achterin de Niro ruim(er) zitten. Het ontwerp van het interieur deelt elementen van de Sportage en Optima en toont volwassen. Achterin permitteert Kia zich ook de luxe van achterbankverwarming. Een slimme zet, want dat kost minder energie dan het verwarmen van het gehele interieur en bovendien is het luxe die we in dit segment nauwelijks zien. Net als voorgenoemde modellen profiteert de Niro meteen van de laatste stand der veiligheid: dodehoekdetectie, kruisendverkeer detectie, actieve rijbaanassistentie, adaptieve cruise en intelligente remassistentie zijn allemaal beschikbaar.

Eerst als hybride

Aanvankelijk komt de Niro als hybride op de markt, maar zijn basis leent zich ook voor een elektrische en plug-in hybride variant. Reken maar dat Kia nog veel meer van plan is; de Niro plug-in hybride is zelfs al bevestigd. Wanneer de auto in het derde kwartaal van dit jaar op de markt komt, heeft hij een 1.6 liter GDI motor onder de kap die volgens het Atkinson cycle principe zijn brandstof verbrandt, net als de Prius. Deze aanpassing vergroot de efficiëntie van de motor maar verlaagt het vermogen. Kia vangt dit op met een elektromotor van 44 pk, waardoor de Niro maximaal 141 pk en 264 Nm te bieden heeft aan de voorwielen. Welke prestaties de aandrijflijn neerzet op papier, moet nog blijken. Desgevraagd blijkt Kia niet voor een basis met de nieuwe 1.0 T-GDI motor te kiezen omdat die keuze nu nog duurder en mínder efficient is.

1300 kg trekgewicht

In tegenstelling tot eerder genoemde Prius past Kia geen traploze versnelling toe via een planetair tandwielstelsel, maar via de in eigen huis ontwikkelde automaat met dubbele koppeling, nu met zes versnellingen. Volgens Kia verbetert deze transmissie de rijbeleving terwijl de efficiëntie op hogere snelheden ook beter is, ten opzichte van de ‘CVT’ in de Prius. Ook kan de Niro veel meer massa trekken (1300 kg).  De accu’s van het type lithium-ion (Prius: NiMh) liggen keurig onder de achterbank en snoepen niets aan bagageruimte, die een in deze klasse royale 421 liter meet.

Brandstof besparen met...

Toch is de Niro door zijn hogere bouw niet zo zuinig als het ‘schoolvoorbeeld’ uit Japan (1 op 18) en bedraagt de CO2-uitstoot 89g/km. Voor een crossover alsnog heel bescheiden en bovendien weegt het praktijkverbruik anno 2016 veel zwaarder. Om ervoor te zorgen dat het verbruik zo laag mogelijk is, helpt de Niro met Eco-DAS, bestaande uit een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. Andere bespaartechnieken zijn de variabele luchtinlaat en het auto-ontwasemingssysteem voor het interieur.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.