De exacte details over deze bijzondere samenwerking zijn nog onduidelijk. Wel zouden de bedrijven volgens Yahoo Autos een gezamenlijke onderneming zijn gestart. Deze staat juridisch gezien los van Ford, zodat de autofabrikant in ieder geval nooit volledig aansprakelijk gesteld kan worden bij een ongeluk.
Aansprakelijkheid
Eén van de redenen dat zelfrijdende auto’s nog niet op de markt zijn gebracht, is dat er nog te veel vragen zijn over wie er verantwoordelijk is bij een ongeluk waarbij een zelfrijdende auto betrokken is. Google gaf eerder al aan de volledige verantwoordelijkheid te willen nemen als één van zijn auto’s in autonome modus een ongeluk veroorzaakt. Volvo en Mercedes-Benz sloten zich bij deze uitspraak aan. Ook voor verzekeringsmaatschappijen is het belangrijk om duidelijkheid te hebben omtrent dit onderwerp, mochten auto-eigenaren in de toekomst bijvoorbeeld een autoverzekering all risk af willen sluiten op een autonome vierwieler.
Voordelen voor beide partijen
Het samenwerkingsverband tussen Google en Ford geeft het bekende automerk een flinke boost in software ontwikkeling voor autonome auto’s. Zo heeft Google namelijk al 53 testauto’s op de weg in Californië en Texas, samen goed voor bijna 2.1 miljoen kilometer, en moet Ford nog beginnen met testen. De zoekmachine gigant bespaart op zijn beurt biljoenen door een samenwerking aan te gaan met Ford, omdat ze zelf de benodigde expertise om een auto te bouwen niet in huis hebben. Volgens de bronnen is de deal tussen de bedrijven niet exclusief. Google zou ook in gesprek zijn met andere autofabrikanten.
Of de samenwerking op 4 januari tijdens het jaarlijkse International Consumer Electronics Show in Las Vegas ook daadwerkelijk bekend wordt gemaakt, is nog even spannend. Daarvoor moet de deal namelijk nog volledig worden gemaakt. Onderhandelingen zouden al lange tijd aan de gang zijn.