PowerPulse
De 4.96 meter lange S90 staat net als zijn grote broer XC90 op het SPA-platform en profiteert van de nieuwste DRIVE-E motoren. Met de D5-dieselmotor zet Volvo nieuwe stappen waardoor de 2.0 liter viercilinder nog sterker is. Niet alleen introduceren de Zweden PowerPulse techniek met lucht waarbij de turbodruk direct beschikbaar is - klik hier voor de video hoe dat werkt - ook is de D5 sterker geworden.
D5 AWD
In de S90 ontwikkelt hij 235 pk bij 4000 toeren en 480 Nm tussen 1750-2250 toeren. Daarmee vliegt de sedan in 7.3 seconden naar 100 km/u en is een topsnelheid van 230 km/u mogelijk. Gaan de Zweden daarmee aan kop in het segment? Niet helemaal, want Volkswagen heeft nog een 2.0 BiTDI met 240 pk/500 Nm. Volvo-modellen met de huidige viercilinder D5 kunnen zich bij Polestar melden voor een upgrade, waarmee het vermogen toeneemt naar 233 pk en 500 Nm.
D4
De S90 wordt ook leverbaar met de bestaande 190 pk sterke D4 diesel. Ook de S90 D4 haalt 230 km/u maar neemt 8.2 seconden de tijd voor de honderdsprint. Schakelen doe je zelf via een zesbak, alleen de D5 heeft (standaard) een automaat en AWD vierwielaandrijving. In verbruik is de D4 ook een stuk zuiniger; het is 4.1 l/100km en 109 gram CO2 (D4) versus 5.1 l/100km (D5). Met een 55 liter brandstoftank kun je dan wel even vooruit.
T6/T8 AWD
Voorlopig is de S90 op benzine alleen als T6 of T8 beschikbaar want de T5 komt later. De sterkste varianten hebben standaard vierwielaandrijving en maken gebruik van de 320 pk sterke 2.0 liter turbomotor met supercharger. De T8 profiteert net als in de XC90 van 87 pk elektrokracht maar verder specificaties ontbreken nog. De T6 AWD is al rap met een 0-100 tijd van 5.8 seconden. Gemiddeld verbruik: 7.3 l1/00km.
Lees hier meer over de nieuwe Volvo S90 in het artikel van de onthulling.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review