De Renault Talisman heeft een grote taak op zijn schouders leunen. Hij dient als opvolger voor de Laguna maar vervangt ook de Latitude die bij ons nooit leverbaar is geweest. Met de grandeur van de Renault 25 en Safrane stappen we in de Talisman. Hebben de Fransen die smaak te pakken?
Rijden op smaak
Dat is maar net wat je wil. Onze Talisman TCe200 was uitgerust met 4Control vierwielbesturing. De sedan reageert daarmee behoorlijk direct op stuurbewegingen. Net als bij de nieuwe Espace is dat beslist even wennen. Went dat niet, of wil je gewoon de massa voelen? Met een druk op de knop kies je een andere rijstand op personaliseer je de ‘hardware’ van de auto tot een Frans slagschip met deinend comfort; het karakter van de motor, automaat, besturing en zelfs de kleur van de sfeerverlichting of het kunstmatig gegenereerde motorgeluid is allemaal in te stellen.
Verfijnd huwelijk
Over de motor en transmissie zijn we heel tevreden; de 1.6 liter turbomotor (200 pk) werkt keurig samen met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en lijkt minder moeite te hebben met op adem komen dan in een Espace. Ondanks dat we in de omgeving van Florence ook de heuvels trotseren. Het schakelen gaat verder keurig en op de juiste momenten, ook de motor zelf is op een klein sisje van de turbo na verder keurig stil. Morgen rijden we met de Talisman dCi 160 diesel.
Design
Na een dag rijden leren we de Franse limousine waarderen als een auto die even moet rijpen. Het design werkt behoorlijk ‘in de breedte’ en heeft leuke details die de sedan verder onderscheiden van de massa. Kijk bijvoorbeeld naar de lijn van de zijramen en een subtiele achterkleplip. Ook de LED-koplampen en achterlichten (die ook overdag branden!) maken de Talisman snel herkenbaar in het verkeer.
Geen piepjes
Aan luxe heb je in de Talisman geen gebrek. Massagestoelen, stoelverwarming en -ventilatie, BOSE-audio, het tabletachtige infotainmentsysteem, twee USB-poorten voor de achterpassagiers en stuurverwarming, het is allemaal mogelijk. Piepjes van veiligheidsystemen bleven achterwege, onze demo had ook geen van de systemen die in deze klasse ingeburgerd raken. Een keurig setje houtsier - zelfs gemonteerd langs de middentunnel - brengt het interieur aardig op smaak, al mag het leder om de stoelen nog wel iets netter en vinden we een enkel opgeplakt instaplijstje voor alle portieren iets te karig voor een auto van dit statuur. Dat kan fraaier voor een auto die boven de 30 mille in prijslijst staat.
Meer weten?
Klik hier voor de leaseautotest van de Renault Talisman op LeaseAutoVandaag.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review