Kort en krachtig naar de winst: de Seat Leon Eurocup

Wel eens van de Seat Leon Eurocup gehoord? Die is kort en krachtig met zeven weekendraces, maar hartstikke leuk!

Wel eens van de Seat Leon Eurocup gehoord? Tot voor kort wij in ieder geval niet. Seat nodigde ons uit om deze tak van sport van dichtbij te ervaren en wat blijkt; het is een kort maar krachtig feestje met 330 pk.

Een seizoen racen in de Seat Leon Eurocup is kort maar krachtig. De cup bestaat uit zeven keer twee races in zeven weekenden, verdeeld over zeven verschillende circuits zoals Estoril, Paul Ricard, Silverstone, de Nürburgring, Monza, de Red Bull Ring en het Catalunya circuit. Zevenentwintig auto’s uit vijftien Europese landen verschijnen aan de start, na inleg van 14.000 euro per seizoen en 3000 euro per race. Gezien de gebruikte auto blijft deze cup dan nog relatief betaalbaar...

Tweede generatie

Nadat er tussen 2008 en 2010 gereden is met de tweede generatie Leon Cupra, staat sinds vorig jaar de nieuwe Leon Cupra aan de bak. De straatauto is voor een groot deel omgebouwd (en gestript) naar Cup Racer en dit jaar zijn daar zo’n 115 stuks van geproduceerd. Indien nodig bouwt Seat vijf auto’s per week.

Aanpassingen

Terwijl er van het wagengewicht 1250 kg overblijft, is de motor opgestookt naar 330 pk, in plaats van 280 pk. Onder meer de intercooler, motorsoftware, uitlaat en olietoevoer is aangepast voor circuitgebruik, gezien de veeleisende omstandigheden zoals hoge temperaturen en dito g-krachten aldaar. Verder blijft veel hetzelfde – hij loopt ook gewoon op Euro98 - maar ach, de krachtige viercilinder hoeft toch maar twee seizoenen mee.

DSG-automaat 

De circuitauto is net als de straatauto voorwielaangedreven. Wel is de remkrachtverdeling tussen de voor- en achteras instelbaar met een draaiknop op de middentunnel. Het dashboard is voor een deel nog herkenbaar als Leon, maar het instrumentarium bestaat uit een hypermodern TFT-scherm met allerlei relevante en technische informatie. Opvallend is dat in de Eurocup wordt gereden met de DSG-automaat. Da’s lekker luxe! En hij blijft nog heel ook. De techneuten hebben alleen met de overbrengingen gesleuteld, zodat de Leon maximaal 252 km/u kan rijden.

Nederlander Langeveld

Terug naar de Leon EuroCup. Die is best leuk! Een race duurt maar 30 minuten, dus de coureurs gaan per weekend 2 keer 30 minuten aan de bak voor de winst. Dit seizoen nam ook Nederlander Niels Langeveld deel aan de cup. Hij wist tijdens het laatste raceweekend op het 4.6 km lange Circuit de Barcelona-Catalunya een derde positie te verwerven, maar werd in de laatste race van de baan gedrukt, met een elfde positie ten gevolge.

TCR Kampioenschap

Voor volgend jaar staat de Seat Leon Cup Racer een upgrade van de koeling en aerodynamica te wachten. Daardoor stijgt de prijs van de kale auto wel van 70 naar zo’n 85 mille.  Voor andere klassementen en kampioenschappen – zoals het TCR kampioenschap - biedt Seat voor de Leon Cup Racer ook een sequentieel bediende versnellingsbak. Seat kiest bewust voor de vijfdeurs carrosserievariant, omdat de Leon SC als driedeurs in de GT-klasse zou vallen. Dat is iets te teveel eer tussen de AMG GT’s van deze wereld, die nog geen tien minuten na de Leon Eurocup het circuit van Catalunya alweer bestormden. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.