Eerst Q30 dan QX30
Infiniti breidt het modelgamma naar onderen uit met de Q30 en QX30. Die laatste wordt eind deze maand officieel voorgesteld en staat vooral stoerder in het leven dan de Q30, terwijl die zo in levende lijve ook al behoorlijk is opgetuigd. Je kunt hem plaatsen in de wereld van de Mercedes A-Klasse, waar hij zijn DNA aan ontleend heeft. Merk je dat?
Mét touchscreen
Ja en nee. Zoals gezegd bewandelt Infiniti een heel eigen weg als het om design gaat. Het interieur komt voor een groot deel overeen met de A-Klasse en is keurig afgewerkt, met als grootste verschil de overkapping van het dashboard en het toegepaste Infiniti-infotainmentsysteem, dat zowel met een draaiknop in de middentunnel als het touchscreen te bedienen is. De interface is niet altijd even bijzonder, maar het systeem werkt prima.
Sleuren!
De eerste kilometers rijden we met de topmotorisatie: de Q30 S 2.0T met AWD. De 211 paarden hebben er ongelofelijk veel zin in en sleuren de Q30 met gemak door de omgeving van Lissabon, terwijl wij een grijns op het gezicht hebben. Bakken grip, vrij direct sturen en – ondanks dat onze uitvoering een sportonderstel heeft – geen genadeklappen uit het onderstel.
DCT
Zijn standaard zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (DCT) werkt snel maar gaat in de standaard E-stand behoorlijk voor efficiëntie. Met een druk op de knop roepen we de Sport-stand op en komt de Q30 echt tot leven. Hier krijg je niet snel genoeg van! De viercilinder turbomotor klinkt ook nog eens gretig, al wordt de sound stiekem via de speakers aangedikt. Sjoemelen met geluid blijft een beetje flauw, maar omdat het subtiel gebeurt gaat het niet storen.
50/50
Infiniti zet met de Q30 voor 50% van de verkopen in op de zakelijke markt. Geen wonder dat er dus ook een bijtellingsvriendelijke diesel beschikbaar is. De 1.5d met 109 pk treffen we ook in zijn Duitse neef en die staat voor vanmiddag op het programma. In het benzinepalet heeft Infiniti ook nog een 1.6t beschikbaar, die 122 pk levert met handbak en 156 pk wanneer deze is gekoppeld aan de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
Prijzen
De reguliere prijzen en uitvoeringen zijn nu ook bekend; de Q30 is er vanaf 28.610 euro, terwijl de dieselversie net onder de 30 mille begint. Speciaal voor de zakelijke markt hanteert de importeur de Q30 Business en Q30 Business Executive. In combinatie met de 1.5d heeft de Q30 Executive a 32.390 euro dan 21% bijtelling en is de uitrusting opgewaardeerd met onder meer navigatie.
Meer weten? De volledige autotest met alle details en onze ervaringen met dieselvariant lees je morgen op de site.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review