Jaguar Land Rover gaat elektrisch met drie studiemodellen

Een hybride Range Rover smaakt naar meer. Jaguar Land Rover onthult nieuwe technieken voor toekomstige semi- en volledig elektrische voertuigen. Drie studiemodellen van Range Rovers zijn aan zet.

De nieuwe technieken bestaan onder meer uit een nieuwe generatie aandrijfmodules, die twee keer zoveel vermogen produceren als de huidige elektromotoren. Om de innovaties meer vorm te geven hebben de Britten drie Concept_e studiemodellen ontwikkeld; een milde hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische auto.

Plug-in hybrid

De Concept_e MHEV is een mild hybrid gebaseerd op de Evoque. Onder de kap vinden we een 90 pk sterke dieselmotor en een 20 pk sterke elektromotor, gevoed door een 48V elektrisch systeem. Een Range Rover Sport dient als basis voor de Concept_E PHEV, een plug-in hybride aandrijflijn met meer dan 300 pk uit een benzinemotor en 204 pk uit een elektromotor. De achttrapsautomaat en het 4WD systeem is onveranderd. Tot welke prestaties deze plug-in hybride Range Rover is, vertellen zijn makers niet.

Volledig elektrisch

Het derde studiemodel is een volledig elektrische, gebaseerd op een aluminium platform met twee elektromotoren, samen goed voor 313 pk. Zij worden gevoed door een flinke lithium-ion accu met een capaciteit van 70 kWh.

Energie- en gewichtsbesparing

In het licht van deze elektrische aandrijving werkt Jaguar Land Rover ook aan het ontwikkelen van nieuwe warmtesystemen. De huidige systemen in auto’s slokken tot wel 40% van de actieradius op, terwijl een airco maximaal 20% voor meerverbruik zorgt. Het meergewicht van accu’s in elektrische auto’s compenseert het concern met nieuwe stoelen, die dankzij het gebruik van koolstofvezel tot 30% lichter zijn dan gebruikelijk.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.