Kennismaken met de nieuwe Opel Astra

In Amersfoort mochten we een eerste blik werpen in de nieuwe Opel Astra. Alles is nieuw.

De nieuwe Opel Astra is korter, lichter en van binnen toch ruimer dan zijn voorganger. In Amersfoort mochten we al kort even kennismaken met de nieuwe Astra.

Details

Opel heeft duidelijk veel aandacht besteed aan het interieur, concluderen we als we voor het eerst in de nieuwe Astra stappen. Middenin het dashboard zit een acht inch groot scherm, dat nu ook meteen geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto. Het oogt goed opgeruimd. Op drie niveaus zitten alle knoppen, de bovenste zijn daarbij allemaal voor infotainment, eronder voor de instellingen van de airconditioning en voor de versnellingspook zitten de knoppen voor de auto-instellingen. Het oogt overzichtelijk en ook de materialen voelen goed aan.

Ruim

We stappen achterin, waar we meteen twee USB-aansluitingen zien en ook knoppen voor de verwarming van de buitenste zitplaatsen op de achterbank. Met onze 1,90 meter zitten we goed. Onze benen kunnen we gemakkelijk kwijt en ook de hoofdruimte is goed in orde. De wielbasis mag dan 2,3 centimeter korter zijn dan bij het uitgaande model, we merken er in het interieur niets van. De kofferbak is met 370 liter precies even ruim als die van de vorige Astra. Onder de vloer van de kofferbak vinden we de accu, voor de gewichtsverdeling, maar ook omdat de motorruimte compleet gevuld is.

Motoren

Opel levert de Astra bij de verkoopstart in het najaar met vier verschillende motoren, twee benzinemotoren en twee diesels. De instapper krijgt een 1,0 liter driecilinder met 105 pk en 170 Nm. Met die motor verbruikt de Astra 4,3 liter op 100 kilometer, wat gelijk staat aan een uitstoot van 99 gram CO2 per kilometer. Bestel je de driecilinder met de Easytronic 3.0 automaat, haalt hij zelfs een uitstoot van 96 g/km. De tweede benzinemotor is een 1,4 liter viercilinder met 150 pk en 230 Nm. Daarmee gaat de Astra in 8,5 tellen naar 100 km/h en haalt hij een gemiddeld verbruik van 4,9 liter op 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 114 g/km.

Dieselen kan met twee verschillende 1,6 liters, een met 110 en een met 136 pk. De 110 pk sterke variant levert 300 Nm en de 136 pk variant 320 Nm. De laatste is ook te koppelen aan een zestraps automaat.

OnStar

De Astra wordt het eerste model van Opel dat ook geleverd wordt met OnStar, Opels nieuwe connectiviteitssysteem. Naast dat het handig is bij noodsituaties, is het ook een hulpsysteem om bestemmingen te vinden en een 4G LTE Hotspot. Maximaal zeven apparaten kunnen tegelijkertijd verbonden worden. Het eerste jaar is het gratis, de jaren erop kost OnStar waarschijnlijk zo'n 100 euro per jaar. Inclusief data en alle hulpdiensten.

Systemen

Ook alle mogelijke veiligheidssystemen zijn goed vertegenwoordigd in de Astra. Dodehoeksensoren, verkeersbordherkenning, actieve rijbaanassistenten en ook een parkeerhulp. Ook krijgt hij optioneel Matrix LED-koplampen, zodat eigenlijk permament met groot licht gereden kan worden.

Najaar

De nieuwe Opel Astra staat in het laatste kwartaal van dit jaar in de showroom. Op de IAA in Frankfurt (17-27 september) is de officiële onthulling. Hij kost minimaal 19.995 euro.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.