BMW transformeert de nieuwe generatie X1 meer naar een SUV dan naar een crossover. Deze uitstraling past waarschijnlijk beter bij de X-modellen en laat tegelijkertijd ruimte over voor andere carrosserievarianten. BMW is immers al riant niches aan het vullen.
Meer ruimte
De nieuwe X1 is ook wat groter (en hoger) en kan daarom meer ruimte bieden, zowel voor- als achterin. De achterbank is optioneel verschuifbaar zodat de beenruimtewinst kan worden vergroot naar 66 millimeter. Omdat de achterbank ook neerklapbaar is kan de bagageruimte van 505 liter worden vergroot naar 1550 liter en ook dat is winst. Die extra interieurruimte komt ook voor rekening van de nieuwe architectuur waar de auto uit opgetrokken is.
20% bijtelling
Die keuze maakt het daarnaast mogelijk de X1 voorwiel- of vierwielaandrijving te geven, in combinatie met de laatste generatie turbomotoren. Vooralsnog zijn dat louter viercilinders met twee liter inhoud, goed voor 150 tot zelfs 231 pk (xDrive25d). Goed nieuws voor de zakelijk rijder: de X1 sDrive18d komt dit jaar nog net in aanmerking voor 20% bijtelling. Deze versie heeft samen met de X1 sDrive20i voorwielaandrijving.
Uitrusting
Met snufjes als LED-koplampen, Dynamic Damper Control, een head-up display en allerhande veiligheidssystemen zoals Pedestrian Warning met City Brake functie is de X1 ook op het gebied van luxe en uitrusting weer bij de tijd.
Introductie
BMW maakt in juli de prijzen van de nieuwe X1 bekend, waarna de auto eind oktober in de showroom staat. Medio juli vindt de persintroductie plaats, waarna je hier de rijtest met onze bevindingen kunt lezen. Reken in ieder geval op de uitvoeringen Essential, Sport Line, xLine en – per november – M Sport.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review