Het zal je niet verbazen dat de nieuwe Skoda Superb nog ruimer, luxer en zelfs iets groter is geworden. Anno 2015 meet de auto 4.86 meter in de lengte, waardoor hij langer is dan bijvoorbeeld een Passat en nauwelijks onder doet voor een A6.
Comfort!
De Tsjechen zijn met recht trots op hun vlaggenschip en nu we de eerste uurtjes ermee hebben gereden, valt op dat de Superb veel comfortabeler is geworden en strakker rijdt als je dat wenst. We kregen de sleutels van een exemplaar met adaptief (instelbaar) onderstel, waarbij de Superb in de ‘Comfort’-stand zelfs wat deint en in de Normal-modus al behoorlijk soepel is. Best prettig op de lange afstanden. In de Sport-modus worden de dempers harder en staat ook de besturing zwaarder. Zo komt de kracht van het MQB-platform tot leven en dan blijkt de nieuwe Superb, die ook 75 kilo is kwijtgeraakt, aardig strak op de weg te liggen. Hopelijk kunnen we morgen sturen met een Superb zonder dit onderstel om ook te standaard afstemming te ontdekken.
2.0 TDI
We hebben onze introductiekilometers gemaakt in de 2.0 TDI met handgeschakelde zesbak. Deze 150 pk diesel sleurt er vanaf zo’n 1700 toeren flink aan, waardoor je voor de verandering eens flink wat vermogen hebt in combinatie met fiscaal voordeel. Niet alleen de 1.6 TDI maar ook deze tweeliter komt in aanmerking voor 20% bijtelling. Zelfs de 190 pk-versie, zolang je maar een handbak bestelt. De 1.6 TDI met DSG (120 pk) heeft overigens wel weer 20% bijtelling maar die was nu niet beschikbaar voor een eerste indruk.
Zitcomfort
Die fijne dosis kracht en comfort gaat in de Superb als vanouds hand in hand met veel ruimte. Zowel voor- als achterin zit je riant en blijken ook de stoelen een goede pasvorm te hebben. Ook op de achterbank worden onze bovenbenen goed ondersteund. Logisch ook dat Skoda achterin voetsteuntjes levert; de Superb is een uitstekende auto om je in te laten rijden. Kun je ondertussen genieten van de WiFi hotspot en werkende Apple CarPlay, MirrorLink of Android Auto functionaliteit.
Automaat
Zoals we eerder al zagen heeft Skoda de prijzen van de Superb op scherp gezet. Een kleine 28 mille voor de 1.4 TSI is gewoon heel keurig en in sommige gevallen bijzonder scherp, laat staan voor een auto die deze ruimte biedt. Jammer dat de automaatversies een vrij hoge meerprijs van 3500 euro hebben. Ook al is er met die zesbak helemaal niets mis, trouwens. Later komt de Superb er ook als plug-in hybride.
Binnenkort de uitgebreide rijtest!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review