De Koreanen laten zien ook kaas te hebben gegeten van hybridetechniek. Als eerste is er de Tucson 48V Hybrid Concept met 2.0 liter dieselmotor, handgeschakelde(!) zesbak en elektrische aandrijving. De 48V hybridetechnologie is voordeliger in vergelijking met een full-hybrid systeem en levert vrijwel dezelfde brandstofbesparing op. Hyundai communiceert een CO2-uitstoot van 109 gram, terwijl het systeemvermogen 150 pk/413 Nm bedraagt.
Tucson 48V Hybrid Concept
Voor de 48V Hybrid-technologie ziet Hyundai vooral toekomst in grotere modellen en crossovers. Het systeem omvat een Hybrid Starter Generator (HSG, een elektromotor die tevens als startmotor fungeert), een omvormer en een laagvoltage wisselspanningsregelaar. De HSG levert aanvullende aandrijfkracht, zorgt voor schokvrij en trillingsarm starten van de verbrandingsmotor en fungeert als dynamo bij afremmen om de 48-volt lithium-ionbatterij bij te laden. Het nieuwe hybridesysteem voegt een geringe 20 kg toe aan het voertuiggewicht.
Tucson 1.7 CRDi plug-in hybride
De tweede hybrideversie van de Tucson heeft ook een dieselmotor. Dit keer is gebruik gemaakt van de bekende 1.7 CRDi diesel, maar dan gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De dieselmotor – die de voorwielen aandrijft - krijgt assistentie van een 68 pk sterke elektromotor op de achteras. De 10,7 kWh accu maakt het mogelijk puur elektrisch aangedreven te rijden over een afstand van meer dan 50 km. Gecombineerd biedt de aandrijflijn 183 pk en 474 Nm. Volgens Hyundai is een CO2-uitstoot van minder dan 48 g/km mogelijk. Afhankelijk van de gekozen rijmodus is de Tucson PHEV Concept volledig elektrisch op pad, aan de slag met 4WD of volledig ingesteld op prestaties leveren.
Hyundai laat nog niets los over productiekansen van beide auto’s maar feit is dat Hyundai de techniek in huis heeft. Realisatie is dus een kwestie van tijd en timing.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review