De vernieuwde Focus ST is nog maar net afgekoeld van zijn eerste ritten en nu staat het sportieve topmodel Focus RS te trappelen van ongeduld. Om de kaarten goed te schudden (en te verdelen) pakt Ford flink uit. Dat moet ook wel, nu de nieuwe Focus RS voor het eerst wereldwijd aan de bak gaat en niet alleen in Europa.
Team RS heeft de Focus RS behoorlijk opgeklopt om zijn stempel te drukken en dus is de neus flink potiger uitgevoerd. Extra LED’s en zwarte grille-inleg maken de Focus RS lekker brutaal. Let ook op de zichtbare intercooler in de neus als 'hint'. De niet te missen achterspoiler met RS-aanduiding en dikke dubbele uitlaat maakt voor achterliggers duidelijk dat hier sprake is van serieuze koek. De antraciete 19 inch wielen zijn echter weer best stijlvol. Zodoende is de Focus RS niet over de top. Brembo-remmen, een afgeplat stuur en Recaro stoelen doen eveneens mee.
Aangepaste Mustang-motor
Grote vraag was steeds welk hart de Focus RS zou krijgen. Omdat de vijfcilinder turbomotor definitief was afgeschoten, komt de 2.3 Turbo aan zet. We kennen deze viercilinder EcoBoost onder meer uit de nieuwe Ford Mustang, maar in de Focus RS levert hij 320 pk. Niet te zien maar wel een feit is dat de vierpitter in de RS een grotere twin-scroll turbo en grotere intercooler mee krijgt. Die aanpassing laat ook ruimte over voor de introductie van een nóg sterkere, gelimiteerde variant. Die kans laat Ford echt niet aan zich voorbij gaan, hoewel het merk er nu nog niets over kwijt wil.
Vierwielaandrijving
Om het pk-geweld goed op de weg te krijgen, en mee te gaan met snelle Duitsers zoals de RS3 en A45 AMG kiest Ford nu ook voor vierwielaandrijving, terwijl de gewichtstoename beperkt blijft. Met dank aan Dynamic Torque Vectoring kunnen de aandrijfkrachten dermate precies worden verspreid dat onderstuur vrijwel volledig wordt geëlimineerd en gecontroleerde drifts tot de mogelijkheden behoren. Dat vindt niet alleen Ken Block leuk, maar wij ook!
Prijzen zijn nog niet bekend maar de importeur heeft laten weten dat hij waarschijnlijk niet goedkoper zal zijn dan de Ford Mustang, die 55 mille kost. Wie een snelle Ford wil in een leuke verpakking, staat dus voor een luxeprobleem.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review